به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران،علیرضا جعفری با اشاره به اینکه مسجد 72 تن ، نخستین مسجد شاخص در مبادی ورودی تهران است،گفت: این مسجد شامل دو شبستان، دو سالن اجتماعات ویژه آقایان و بانوان و دو طبقه فضای فرهنگی و کتابخانه است که پس از افتتاحیه به صورت شبانه روزی به ارائه خدمات به شهروندان می‌پردازد.

جعفری با اشاره به اینکه این پروژه در زمینی به مساحت 1200 متر مربع، زیربنای 4500 مترمربع در چهار طبقه با ظرفیت 650 نفر نمازگزار است، گفت:ترکیب معماری ایرانی اسلامی از جمله شاخصه‌های این پروژه به شمار می‌آید و از آنجا که اصولاً شکل و ساخت مساجد در کشور ما از زیر بنای هنر و معماری اسلامی برخودار است تلاش شده تا در حین سکوت و آرامش باشکوه، ذوق سرشار زیبایی‌شناسی و الهام آسمانی نیز در این فضای روحانی و آسمانی به نمایش گذاشته شود.

به گفته مدیر عامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران معماری ایرانی اسلامی دارای روح غالبی است که می‌توان آن را در معماری شهری نیز دخیل داد و مبتنی بر اقتضائات روز از آن بهره برد که خوشبختانه این امر مهم در ساخت و توسعه فضاهای فرهنگی از سوی شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران همواره مورد توجه بوده است.

جعفری در خصوص فضای داخلی مسجد 72 تن گفت:پوشش دوم گنبد که از داخل قابل ادراک برای نمازگزاران و مردم است برگرفته از معماری ایرانی اسلامی و استفاده انتزاعی از تویزه هایی (قوس و قزح و شاخه‌های خمیده) با فرم شمسه شکل شایسته ای به خلوص فضا و افزایش آرامش محیط کمک کرده است .

به گفته مدیر عامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران تویزه کاری زیر گنبد برای اولین بار با شکل هندسی و هنر معماران پیشکسوت سبک ایرانی اسلامی به اجرا درآمده و بر آرامش فضا افزوده است.

وی ادامه داد: تزئینات مسجد با پرهیز از افراط و به معنای حقیقی به عنوان آرایه و تزئین در فضای معماری به کار رفته و از رمزینه نام شهدای هفتاد و دو تن در آن استفاده شده است. هفتاد دو اسم از اسماء حسنی الهی در این کتیبه‌ها به کار رفته است.

مدیر عامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران با تاکید بر اینکه سلسله مراتب تشرف به فضای عبادی در طراحی معماری در این بنا دیده شده است ، گفت: پس از ورود به فضا با به کارگیری شیوه معماری ایرانی اسلامی ورود نمازگزاران در جهت قبله تغییر می‌کند.

به گفته جعفری،محراب مسجد که برگرفته از معماری ایرانی و اسلامی است در حین سادگی و خلوص در آرایه‌ها و تزئینات، در اوج ظرافت و زیبایی،تحت سرپرستی محمد حسین لبانی، هنر هنرمندان ، خطاطان ، کاشی کاران و گچبران ایرانی از جمله محمد کاشانی،کوه خضری ، موسویان و همتی را به تصویر می‌کشد.

جعفری گفت:گنبد و گلدسته این بنا نمونه ای بی نظیر از فرم و تناسبات معماری است و در طراحی آن، مطالعات کاملی در خصوص نمونه‌های فاخر بناهای ارزشمند تاریخی انجام گرفته است.

وی با اشاره به اینکه دو سالن اجتماعات و کلاسهای آموزشی نیز در بخش زیر زمین مسجد 72تن در نظر گرفته شده است، افزود: در راستای سیاست‌های فرهنگی و مذهبی شهرداری تهران مبنی بر اختصاص هفتاد دو قطعه زمین به نیت شهدای کربلا، احداث مسجد 72 تن در مدخل ورودی غربی شهر تهران در ضلع شمالغربی میدان آزادی در دستور کار شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران قرار گرفت.

وی با تاکید بر اینکه این مسجد، در 4 طبقه ، دو طبقه زیرزمین و دو طبقه همکف و اول، قابلیت ارائه خدمات شبانه روزی به مخاطبان از اقصی نقاط کشور را دارد، افزود: مسجد 72تن با توجه به موقعیت قرار گیری مبنی بر توزیع سفر در مجاورت پایانه مسافربری مدرن شهری ایستگاه مترو، اتوبوس، تاکسی، فرودگاه، علاوه بر اقامه نماز و ارئه خدمات مورد نیاز به مسافران، در برگزاری مراسم‌های ملی و مذهبی وگردهمایی های مهم نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

مقبره الشهدا مکانی برای زنده نگهداشتن یاد و خاطره شهدا و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است

علیرضا جعفری در ادامه در خصوص مقبره الشهدا نیز گفت: نمای خاص این پروژه هم برگرفته از معماری سنتی ایرانی است و تمامی کاشی کاری‌ها و فعالیت‌های محتوایی در دیوارهای مقبره الشهدا شامل کتیبه نگاری آیات قرآن کریم با خط بنایی در بالای پنجره‌های محوطه و دیوارهای پیرامون توسط هنرمند استاد علی مقدم بر این اساس اجرا شده است.

مدیر عامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به اینکه محوطه سازی مجموعه مقبره الشهدا شامل نورپردازی کل پروژه، ساخت 6 آبنما، اجرای مسیر سنگ فرش و کاشت 6 درخت در فضای بیرونی است، افزود: مقبره الشهدا دارای دو بخش اصلی و اداری است که بخش اداری جزو محوطه الحاقی به مجموعه به شمار می‌آید.

وی با اشاره به حضور و شرکت جمع کثیری از مردم در مراسم‌های حسینیه امام حسن مجتبی(ع) هیأت رزمندگان غرب تهران و تدفین شهدای گمنام در جوار این مجموعه فرهنگی مذهبی گفت: تدفین و حضور شهیدان در فضاهای شهری تذکری است تا بدانیم آسایش و امنیت امروزجامعه ما مرهون خون شهداست، چرا که به گفته امام (ره)تربت پاک شهیدان است که تا قیامت مزار عاشقان، عارفان، دلسوختگان و دار الشفاء آزادگان خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه یکی از مهم‌ترین فواید حضورشهدا در فضاهای شهری به وجود آمدن فضای روحانی و معنوی در سطح شهر است ،افزود: مقبره الشهدا مکانی برای زنده نگهداشتن یاد و خاطره شهدا و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است.

جعفری، ارتقای فضای معنوی محور خیابان آزادی در ایام سال از مزار شهدای گمنام را از جمله اهداف راه اندازی مقبره الشهدا برشمرد و گفت:بهره معنوی مردم و مسافران مترو از این فضای معنوی و همچنین ایجاد فضای مناسب برای اقامه نماز در کنار محور آزادی و ایستگاه مترو از دیگر دلایل برپایی این فضای فرهنگی به شمار می‌آید.

جعفری با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا کمتر از شهادت نیست، تصریح کرد: تنها با فرهنگ جهاد و شهادت می‌توان جلوی تهاجم و شبیخون فرهنگی دشمنان ایستادگی کرده و انقلاب اسلامی را در مقابل توطئه‌ها بیمه کرد.

جعفری گفت: لازم به ذکر است حدود 300متر مربع فضای مذهبی مقبره و حسینیه جهت اقامه نماز و برگزاری مراسم‌های مذهبی و حدود 100 مترمربع فضاهای پشتیبانی و اداری برای ارائه خدمات عمومی به مردم در زمینی به مساحت تقریبی 1100 مترمربع و زیربنای 400 متر مربع از سوی شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران در 29 مرداد ماه 96 افتتاح می‌شود.

مدیر عامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران به تدفین شش شهید گمنام که در عملیات‌های کربلای 5 با سن 21، دارخوین با سن 21، شلمچه با سن 20 سال، والفجر 8 فاو با سن 21، فکه با سن 19 و مجنون با سن 23 به شهادت رسیده‌اند،اشاره و خاطر نشان کرد: اقتدار نظام اسلامی در عرصه بین المللی به برکت خون شهداست و شهدای گمنام پاره‌های تن ملت‌اند که با الگو گیری از مادرشان حضرت زهرا(س) رمرماندرگاری شان را در گمنامی یافتند.