سرویس معماری هنرآنلاین: نشریه معتبر اینترنتی "دیزاین بوم" در بخش معرفی پروژه‌های معماری ایرانی به  "خانه چهل‌گره" پرداخته، ساختمانی مسکونی در منطقه مرکزی تهران که طرحی پیچیده دارد و با روش‌های اجرایی مختص خود، با هزینه کم و نیروی کار ساده به اجرا درآمده و به موازات طراحی ساختمان، روش‌های اجرایی خاصی نیز برای اجرای طرح تدوین شده است.

در این پروژه، طراحی حجم و پوسته خارجی با خلق شیوه اجرایی آن همراه بوده است؛ روشی که اجرای بافته آجری پیچیده را، با تکیه بر امکانات موجود میسر کرده است. این روش شباهت‌هایی به روش بافت فرش دارد؛ در فرشبافی، یک یا چند نفر پشت دار قالی می‌نشینند و فرش را می‌بافند و شخصی نقشه را برای آن‌ها می‌خواند، این نقشه‌خوانی با ریتم و آهنگ خاصی صورت می‌گیرد و شخصی که نقشه را می‌خواند، لزوماً فرشبافی نمی‌داند و نیازی نیست از کلیت طرح مطلع باشد . در خانه چهل‌گره نیز، ترتیب و چگونگی قرارگیری آجرها در دستورالعملی قید شده که توسط شخص دیگری خوانده می‌شود.

طراحان این پروژه بر این باورند که در کشوری مانند ایران، با تکنولوژی متوسط اجرایی و نیروی کار غیرمتخصص، می‌بایست روش‌های اجرایی ابداعی مختص پروژه ایجاد شوند تا پروژه بتواند خود را با شرایط اجرایی بومی تطبیق دهد.

habibeh madjdabadi alireza mashhadimirza house of 40 knots bricks persian carpets tehran iran

habibeh madjdabadi alireza mashhadimirza house of 40 knots bricks persian carpets tehran iran