به گزارش هنرآنلاین، ششمین همایش ملی آموزش معماری، در پاییز ۱۳۹۶ برگزار خواهد شد. همایش آموزش معماری همایشی علمی- پژوهشی است که برای ارتقای سطح کیفی آموزش معماری در کشور، در دانشکده معماری پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران برگزار می‌شود. با توجه به رشد بی‌سابقهٔ تعداد مراکز آموزش معماری - چیزی حدود ۸۵۰ مرکز آموزش معماری در دانشگاه‌های دولتی، واحدهای دانشگاه آزاد، واحدهای دانشگاه پیام نور، و مراکز آموزش عالی غیرانتفاعی - دانشکده معماری دانشگاه تهران با بهره‌گیری از تجربهٔ بیش از هفتادسالهٔ خود در امر آموزش معماری، رسالت برگزاری همایش آموزش معماری‌ را به عهده گرفته است. 

موضوع همایش ششم "کیفیت در آموزش دروس مقدمات طراحی معماری" تعیین شده است. به این طریق امیدواریم تا همانند همایش‌های قبلی ضمن دریافت مقالات، با برگزاری نشست‌ها و کارگاه‌های آموزشی، و نمایشگاه و مسابقات دانشجویی بتوانیم به نتایج مناسبی دست پیدا کرده و مسئولین را مطلع کنیم. 

برای تحقق بخشیدن به هدف اصلی برگزاری این همایش‌، یعنی ارتقای سطح کیفی آموزش معماری در کشور، همه دوره از اساتید و پژوهشگران معماری از سراسر کشور دعوت بعمل می‌آید تا با حضور خود در همایش و ارائه مقالات تخصصی و ایراد سخنرانی، با دیدگاه‌های متنوع در خصوص آموزش معماری آشنا شوند. نتایج این همایش‌ها در قالب مجموعه مقالات همایش آموزش معماری ارائه شده و به این طریق ادبیات مربوطه از یک گسترهٔ عظیم نظرات بهره‌مند می‌شود. برای داوری مقالات دریافت شده، همه دوره از تعدادی از اساتید صاحب‌نظر در زمینهٔ آموزش معماری در کشور دعوت به عمل می‌آید تا ضمن همکاری در شورای علمی همایش، به بررسی مقالات و تاًیید آن‌ها اقدام کنند. 

محورهای همایش

محور اصلی همایش: 

ششمین دورهٔ همایش آموزش معماری با موضوع «کیفیت در آموزش دروس مقدمات طراحی معماری» به صورت خاص در صدد بررسی چگونگی امکان ارتقاء کیفیت آموزش معماری در دروس مقدمات طراحی در کشور است. آسیب‌ها و چشم انداز‌ها، دو رویکرد اصلی این همایش است که در واقع به دنبال شناسایی چالش‌های پیش رو در امر آموزش دروس مقدمات طراحی و به کارگیری راه کارهای حل آن مشکلات هستیم. 

دیگر محورهای همایش: 

در کنار موضوع اصلی دروس مقدمات طراحی، علاقمندان می‌توانند همانند دوره‌های پیشین همایش به کلیه موضوعاتی که بتواند باعث ارتقاء سطح کیفی آموزش در معماری شود نیز بپردازند. نمونه‌هایی از آسیب‌ها و چشم اندازهای مورد توجه به قرار زیر است: 

آسیب‌ها

- تعداد بی‌شمار مراکز آموزشی و عدم کنترل کیفیت آن‌ها؛ 

- ناهماهنگی محتوا و اهداف آموزشی در مراکز آموزش معماری در کشور؛ 

- عدم صلاحیت بعضی از دانشجویان، فارغ التحصیلان، اساتید و مراکز آموزشی؛ 

- افزایش بی‌رویه تعداد مراکز آموزش معماری، تعداد متقاضیان برای ورود به دوره‌های کار‌شناسی، کار‌شناسی ارشد و دکتری؛ 

- معضلات مربوط به ورود دانشجو به دوره‌های کار‌شناسی، کار‌شناسی ارشد، دکتری؛ 

- معضلات خروج دانشجو از دوره‌های کار‌شناسی، کار‌شناسی ارشد، دکتری؛ 

- کلیه موضوعات مربوط به برنامه آموزشی؛ فضای آموزشی؛ محتوای آموزشی؛ یادگیرنده؛ و یاددهنده. 

چشم انداز‌ها

- توجه به معماری «خودی»؛ «درون زا»؛ «خوب»؛ «معقول»؛ «ایرانی-اسلامی»

- مدیریت برنامه ریزی سرزمینی و شناسایی نیاز‌ها و امکانات؛ 

- فرهنگ سازی در جامعه در خصوص محیط زیست و طراحی آن.

تاریخ‌های مهم

آخرین مهلت ارسال مقالات کامل: ۱۳/ ۸ / ۹۶

اعلام نتایج مقالات پذیرفته شده: ۱/ ۹ / ۹۶

آخرین مهلت ارسال چکیده تفصیلی مقالات: ۱/ ۶ / ۹۶

اعلام نتایج چکیده تفصیلی مقالات پذیرفته شده: ۲۶ / ۶ /۹۶

تاریخ شروع همایش: ۱۲ / ۹ / ۹۶

تاریخ پایان همایش: ۱۳ / ۹ / ۹۶