سرویس معماری هنرآنلاین: آرامگاه سالوادور دالی، نقاش سورئالیست برجسته با حکم دادگاه شکافته شده تا با تهیه نمونه دی‌ان‌ای از بقایای این هنرمند اسپانیایی به ادعای زنی که خود را دختر او خوانده رسیدگی شود.

جسد دالی که در سال ۱۹۸۹ و در سن ۸۵ سالگی درگذشت در گورابه‌ای باشکوه در کنار موزه‌ای که در شهر فیگرس در شمال شرقی اسپانیا به بزرگداشت او تأسیس شده، دفن شده است.

این نمونه‌برداری جنجالی ۲۰ ژوئیه صورت گرفت؛ اقدامی که با مخالفت موسسه دالی و مقام‌های محلی روبرو شد.

موسسه دالی که صاحب امتیاز آثار اوست می‌گوید برای این کار مراجع قضایی خیلی زود وارد عمل شده‌اند و این موسسه را "به هنگام" مطلع نکرده‌اند.

موزه و تئاتر دالی (Dali Theatre and Museum) در کاتالونیا ، اسپانیا همان مکانی است که اولین نمایشگاه هنری دالی در آن برای عموم مردم به نمایش درآمد . سالن تئاتر قدیمی در جنگ‌های داخلی اسپانیا بمباران شد و به حالت خرابه درآمد تا جایی که دالی و شهردار Figueres تصمیم گرفتند که در سال 1960 آن را بازسازی کنند و به شکل یک موزه درآورند .

این موزه در 24 سپتامبر سال 1974 بازگشایی شد و گسترش مداوم این موزه در اواسط 1980خانه ای شد برای مجموعه بزرگ‌ترین و متنوع‌ترین آثار سالوادور دالی. نمای بیرونی این ساختمان ، رنگ قرمز روشن ساختمان و قرار دادن تخم مرغ‌های بزرگ بر روی دیوارهای این موزه و آثار زیبای این هنرمند نابغه یعنی سالوادور دالی باعث شده است که این موزه به یکی از عجیب‌ترین موزه‌های جهان تبدیل شود . همچنین در این موزه آثار هنرمندان دیگر از جمله آل گرکو، مارسل دوشان و آنتونی پیکسوت دوست و همکار دالی که بعد از مرگ دالی مدیریت این موزه را به عهده گرفت قرار دارد  دالی این هنرمند نابغه در سال 1989 در زیرزمین همین موزه به خاک سپرده شد .

منبع: بی بی سی