به گزارش هنرآنلاین، کتاب "ریشه ‌های پنهان حس معنویت در معماری" تالیف علی صادقی حبیب آباد، دانشجو دکتری تخصصی  معماری از دانشگاه شهید رجایی تهران به زبان اسپانیولی و توسط انتشارات علمی اسپانیایی – کشور اسپانیا در این کشور منتشر شده است.

در مقدمه کتاب می خوانیم: "معنویت یک گمشده و خواسته انسانی در پهنه گیتی است که زمان و مکان نمی‌شناسد. واژه معنویت ابتدا در زبان‌های اروپایی و در بستر مفهومی مسیحی به شکل Spirituality به‌کاررفته است و کاربرد این واژه نشان می‌دهد که واژه معنویت با "معنا" در ارتباط است. "معنویت نیرویی روح‌بخش و انگیزاننده زندگی است. نیرویی است که الهام بخش فرد به سمت و سوی فرجامی معین یا هدفی به سوی ورای فردیت است؛ برای معنویت ابعاد مختلفی بیان شده است، ولی ابعادی که بیشتر مطرح است دو بعد است: عمودی و افقی. بعد عمودی منعکس کننده ارتباط خدا یا یک قدرت بی‌نهایت است و بعد افقی منعکس کننده اتصال ما به دیگران و طبیعت و هم اتصال درونی ما بوده که عبارت است از توانایی ما برای یکپارچه کردن ابعاد مختلف وجودمان و توانایی ما برای انتخاب های مختلف". امام خمینی (ره) معنویت را مجموعه صفات و اعمالی می‌داند که جاذبه و شور قوی و درعین‌حال منطقی و صحیح را در انسان به وجود آورد تا او را در سیر به سوی خدای یگانه و محبوب عالم به طور اعجاب‌آوری پیش ببرد. معنویت در کلام شهید مطهری نوعی احساس و گرایش ذاتی انسان نسبت به امور غیرمادی مانند علم و دانایی، خیر اخلاقی، جمال و زیبایی، تقدس و پرستش می‌داند که وجه تمایز انسان و موجودات دیگر است.

در فضای معماری زمانی حس معنویت در یک فضا شکل می‌گیرد که فضا جلوه‌ای از زیبایی‌های الهی و نمونه بارزی از تلفیق و ارتباط بارهای عمیق معنایی با فرم‌های نمادین باشد. معنا مؤلفه‌ای است که سبب ارزشمندی محیط، خاطره‌انگیزی و ایجاد هویت در فضا و مکان می‌گردد و مخاطب آن را درک می‌کند و ارتباط بین اجزای آن محیط و چگونگی شکل‌گیری فضا نمودی از مفاهیم و ارزش‌های یک جامعه است که می‌تواند در قالب فرم معمارانه بیان گردد. در این کتاب نگارنده سعی دارد با بررسی علوم عصب شناسی، روانشناسی محیطی و تاثیرات آن  بر روی ذهن انسان؛ عواملی مانند نور، حجم، رنگ و... که به نحوی در شکل گیری حس معنویت در فضای معماری موثر است را بررسی نماید. از این رو در بخش اول کتاب پدیده ها و علوم پزشکی در ارتباط با علم عصب شناسی و روان شناسی و بررسی فیزیکی ذهن انسان و درک او برای دریافت این گونه حقایق بحث شده است همچنین در ادامه عوامل معماری مانند: فضا، مکان و دیگر عوامل موثر بر ایجاد حس معنویت در بخش های دیگر کتاب عنوان شده است؛ در نهایت به معرفی نمونه های موردی و بررسی معانی فضایی در ایجاد شکل گیری حس معنویت هر کدام از بناها می پردازد.

این کتاب در  فصل های معنویت بشر سرچشمه ساختارهای مغزی، مناطق مختلف مغز که مسئول معنویت را برعهده دارد، انقلاب عصب‌شناسی و شناخت حس معنویت؛ مفاهیم و واقعیت، علوم اعصاب می تواند به درک معنویت انسان کمک کند، نقش معماری به عنوان معنویت فضا و حس عرفانی از یک تجربه، معماری گائودی و مذهب، نمونه موردی در استفاده از نور طبیعی در ایجاد حس معنویت، نور مستقیمو نور غیر مستقیم تالیف شده است.

کتاب "ریشه ‌های پنهان حس معنویت در معماری" در حوزه معماری و شهرسازی توسط انتشارات علمی اسپانیایی – کشور اسپانیا در ۲۹۲ صفحه و به قیمت ۷۴,۹۰ یورو منتشر و در سایت این انتشارات و سایت آمازون قابل دسترسی است.