به گزارش هنرآنلاین به نقل از بی بی سی، ایران سال‌ها به دنبال ثبت جهانی این شهر کویری در فهرست سازمان آموزشی علمی فرهنگی یونسکو بود، اما به دلیل چند ایراد، یونسکو از ثبت این اثر خودداری کرده بود.

 یکشنبه هجدهم تیر (۹ ژوئیه) در چهل و یکمین جلسه کمیته میراث جهانی یونسکو که در شهر کراکوف لهستان برگزار شد، ثبت شهر خشتی یزد در فهرست میراث جهانی پذیرفته شد.

یزد بیست و دومین اثر ثبت شده از ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو است.

ثبت آثار تاریخی و فرهنگی برای کشورها اهمیت زیادی دارد چون هم بر رونق گردشگری اثر می‌گذارد؛ هم در صورت بروز اتفاقاتی مانند زلزله، جامعه جهانی به طور موثرتری برای کمک پیش‌قدم می‌شود.

ایکوموس، کمیته بناها و محوطه‌های تاریخی یونسکو، اصلی‌‎ترین مانع در راه ثبت جهانی این شهر را ساختمان‌های بتنی و غیرخشتی اعلام کرده بود که بیشتر در محله زرتشتیان یزد ساخته شده است.

محمد حسن طالبیان، معاون سازمان میراث فرهنگی ایران، به اعضای کمیته تصمیم‌گیری گفته بود که یزد با وجود قدمت تاریخی و خشتی، شهری پویا و ناگزیر از ساخت و ساز است و مدیریت شهری هماهنگ این مشکل را حل خواهد کرد.

او می‌گوید دو سال برای مسئولان شهری و مردم مناطق تاریخی یزد کلاس‌های آموزشی و توجیهی برگزار شده است.

آقای طالبیان به اعضای کمیته تصمیم‌گیری در یونسکو گفته بود: "در مذاکره با سازمان نظام مهندسی کشور و وزارت راه‌ و شهرسازی از آنها خواسته شده با تدوین دستورالعمل ویژه مهندسی خشت که در حال انجام است، اجازه ساخت بناهای خشتی توسط ساکنان یزد صادر شود."

پیشنهاد شده بود که یزد امسال در فهرست آثار جهانی یونسکو ثبت نشود اما ظاهرا ایران به کشورها اطمینان داده که ایرادها را برطرف خواهد کرد

۲۱ بنا، محوطه و میراث طبیعی ایران از جمله پاسارگاد، پرسپولیس، قلعه بم، میدان امام اصفهان، کویر لوت، باغ ایرانی، میمند، بیستون، کاخ گلستان، مسجد سلطانیه و... در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده، اما تا کنون هیچ شهری از ایران وارد این فهرست نشده بود.

در فهرست پیشنهادی آثار ارائه شده در چهل و یکمین نشست یونسکو، پیشنهاد شده بود که ثبت شهر تاریخی یزد امسال هم رد شود، اما ظاهرا مذاکرات و اسناد ارائه شده از سوی ایران نظر نمایندگان کشورها را تغییر داده است.