سرویس مد و لباس هنرآنلاین: همایش ملی نوآوری در منسوجات و پوشاک کار با هدف بحث و تبادل نظر درباره تکنولوژی‌های نوین نساجی و ایجاد ارتباط با طراحان لباس در زمینه کاربردی کردن پوشاک، هفته گذشته طی سه روز در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد.

سیما کلانتر، عضو کمیته اجرایی این همایش و مدرس دانشگاه درباره دستاوردهای برپایی این رویداد به خبرنگار هنرآنلاین، گفت: با توجه به اینکه نخستین تجربه را در این زمینه داشتیم و برنامه‌های بسیاری برای انسجام هرچه بیشتر این رویداد در نظر داریم، مقرر شد تا این همایش به شکل دوسالانه در کشور برگزار شود و در دوره‌های آتی، سایر دانشگاه‌های فعال در حوزه طراحی پارچه و لباس وارد عرصه همکاری شوند.

کلانتر با اشاره به لزوم ایجاد ارتباط بیشتر و بهتر میان جامعه دانشگاهی و فعالان صنعت نساجی تصریح کرد: یکی از دلایل موفقیت برندهای خارجی، اعتماد به دانش افراد تحصیل‌کرده در زمینه طراحی پارچه و لباس است، اما متأسفانه کمتر دیده می‌شود که در ایران از پژوهش‌ها و مقالات دانشگاهی در راستای بهبود عملکرد برندها استفاده شود.

عضو کمیته اجرایی همایش ملی "نوآوری در منسوجات و پوشاک کار" ادامه داد: یکی از مهم‌ترین اهداف این همایش، جهت‌دهی به کارهای تحقیقاتی است که در زمینه منسوجات کار انجام می‌شود و با علم به این موضوع که پوشاک کار یکی از ابزار مهم استاندارسازی مشاغل در تمام دنیا است پس می‌توان با تکیه بر مقالات دانشگاهی به ابعاد گوناگون این مهم پی برد و به شکلی علمی در مسیر توجه به نوآوری در منسوجات و پوشاک کار گام برداشت.

او افزود: از دیگر دستاوردهای این دوره از همایش می‌توان به تأکید بر ضرورت استفاده از پوشاک کار در جامعه اشاره کرد که با اشتراک نظر فعالان صنعت نساجی و مدیران دانشگاهی تصمیم بر این شد که با پشتکار بیشتر و ایجاد حلقه‌های اتصال میان صنعت و دانشگاه به پروژه‌های علمی و عملی فکر و در راستای تحقق آن‌ها تلاش کرد.

کلانتر با اشاره به اینکه حداقل 8 مورد پایان‌نامه با موضوعات مرتبط با پوشاک کار طی سال‌های اخیر در دانشگاه علم و فرهنگ وجود داشته است اظهار داشت: با انجام این روند در سایر دانشگاه‌های کشور، نیاز فضای مشاغل حرفه‌ای به پوشاک مناسب کار مرتفع می‌شود و بیش از هر زمان دیگری به سمت ایجاد سلامت کاری سوق پیدا خواهیم کرد.

این مدرس دانشگاه در خاتمه گفت: محورهای برپایی این همایش همچون توجه به جایگاه تکنولوژی و فناوری‌های هوشمند در منسوجات، نقش ارگونومی در محیط کار، شناخت ویژگی‌های رنگ و انتخاب آن در پوشاک کاربردی، آسیب‌شناسی پوشاک مشاغل و تجاری‌سازی پوشاک کاربردی در سایه ارائه راهکارهای ایجاد ارتباط نزدیک میان طراحی لباس و صنعت محقق می‌شود و در آینده نزدیک می‌توان تأثیر علوم و تکنولوژی در طراحی لباس مشاغل را به وضوح شاهد بود.