سرویس مد و لباس هنرآنلاین: مهرداد نیل‌فروشان، کارشناس صنعت نساجی و تولیدکننده پارچه درباره وضعیت حاکم بر صنعت نساجی کشور در سال "اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال" به خبرنگار هنرآنلاین گفت: طی سال‌های اخیر و با توجه به مشکلات اقتصادی در ایران و بسیاری دیگر از کشورهای جهان، صنعت نساجی نیز همانند سایر صنایع، متأثر از فضای عمومی حاکم بر اقتصاد و صنعت کشور است که در سطح کلان، مشکلاتی از قبیل رکود حاکم بر بازار و همچنین کمبود نقدینگی مورد نیاز را به دنبال داشته است.

او با اشاره به وضعیت نامشخص در ارتباط با سیستم جهانی بانکی و ناتوانی سیستم بانکی داخل کشور از تأمین نیازهای مالی صنعت با نرخ مناسب اظهار داشت: در کشورهای مدعی دارای صنعت نساجی، بانک‌ها کمک‌های بسیاری به فعالان این صنعت برای تأمین نیازهای خود به ویژه در زمینه ماشین‌آلات و ابزار مورد نیاز ارائه می‌کنند اما متأسفانه در ایران نمی‌توان با تکیه بر حمایت بانک‌ها در جهت مدرن سازی کارخانجات نساجی گام برداشت.

این کارشناس نساجی ادامه داد: مشکلات کلان اقتصادی کشور، همچنان در حوزه نساجی مشهود بوده و منجر به عدم بهبود فضای حاکم بر عرصه نساجی شده است.

نیل‌فروشان باتأکید بر اینکه صنعت نساجی، صنعتی است که در هر سه مؤلفه اصلی اقتصاد هر کشور یعنی ایجاد ارزش افزوده، ارزآوری و ایجاد اشتغال پایدار با کمترین سرمایه گذاری مؤثر خواهد بود بیان کرد: اگر سیاست گذاران و مدیران رده بالا در حوزه صنعت به این مهم ایمان داشته باشند، توان بیشتری برای رفع مشکلات موجود به‌ویژه در امور اقتصادی صرف می‌کنند تا بتوان با تکیه بر رشد و شکوفایی این حوزه، آینده درخشانی برای نساجی ایرانی متصور شد.

این تولیدکننده پارچه افزود: البته نباید از کنار این مهم به سادگی عبور کرد که طی سال‌های اخیر، با تعطیلی هر کدام از کارخانجات نساجی و حذف هر کدام از برندها، کارخانجات جدید و مدرنی در رشته نساجی و پوشاک احداث و به چرخه تولید کشور وارد شده است.

نیلفروشان تصریح کرد: با تکیه بر این مهم، بار روانی ناشی از ورشکستگی صنعت نساجی در جامعه کاهش یافته، اما هنوز هم نگرش مسئولین صنعتی و اقتصادی کشور به این صنعت دچار شک و تردید است.

این کارشناس نساجی در خاتمه گفت: اینکه شنیده می‌شود کارخانه‌ای با در اختیار داشتن مدرن‌ترین ماشین‌آلات و تجهیزات به دلیل دراختیار نداشتن بازار مطلوب، به جای تولید پارچه پوشاک به تولید پارچه‌های باند و گاز پزشکی اقدام کرده است، خبر چندان خوشایندی نیست و امید است در آینده نزدیک شاهد آن باشیم که با شکوفایی صنعت نساجی در ایران، نه تنها نیاز بازار داخلی تأمین شود بلکه برنامه‌های مدونی در راستای صادرات منسوجات نیز در دستور کار دولت و بخش خصوصی قرار گیرد.