سرویس مد و لباس هنرآنلاین: مراسم اختتامیه و تقدیر از برگزیدگان پنجمین جشنواره نقش تن‌پوش، سه شنبه 19 اردیبهشت از ساعت 16 و با حضور بهزاد رشیدی، رئیس جهاد دانشگاهی واحد هنر و ریاست جشنواره، حمید قبادی، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، مهدی افضلی، مدیرعامل موسسه توسعه هنرهای معاصر، الهام زایجانی، دبیر جشنواره و جمعی از مدیران فرهنگی کشور در سالن همایش پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری جهاد دانشگاهی برگزار شد.

حمید قبادی، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور دراین مراسم ضمن تقدیر از برگزارکنندگان این رویداد و برداشته شدن گام بلند دیگر در جهت تحقق اهداف فرهنگی کشور بیان کرد: محصولات فرهنگی تا شکل مادی به خود نگیرد قطعاً تأثیرگذاری کافی را نخواهد داشت. نظریه‌پردازان معتقد هستند که محصولات مادی در حوزه فرهنگ زمانی مؤثر واقع می‌شود که شکل ملموس به خود بگیرد و هرگاه این دو نسبت به هم فاصله بگیرند ما مجبور می‌شویم که کپی‌برداری کرده و از فرهنگ دیگران بهره‌ بگیریم.

او تصریح کرد: امسال برای اولین بار شاهد تلفیق خوب صنعت، هنر و فرهنگ در این جشنواره بوه‌ایم و برگزاری این نوع از جشنواره‌ها کمک می‌کند که علاوه بر اینکه فرهنگ‌ساز می‌شویم، هویت‌ساز هم بشویم چرا که مشخصاً فعالیت‌های فرهنگی سرنوشت هویت‌سازی را به دنبال دارد. البته مشکلات مادی، معنوی و اقتصادی پیش‌ روی ما هست ولی پرداختن به این مسائل کمک می‌کند در مسیر کپی‌برنداشتن و کپی‌کاری نکردن گام برداریم.

مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره ملی نقش تن پوش

قبادی در ادامه با اشاره به اینکه دوران کپی‌بردای طرح‌ها در زمینه مد و لباس به پایان رسیده است تصریح کرد: فعالیت‌های فرهنگی همچون جشنواره نقش تن‌پوش کمک می‌کند که به فرهنگمان شکل مادی و ملموس بدهیم و مزیت عینی شدن به آن ببخشیم و معتقدم جشنواره نقش تن‌پوش یکی از مهم‌ترین جشنواره‌هایی است که فرهنگ را در شکل‌ها و تکنیک‌های مختلف به محصول‌ رسانده و مردم را از آن بهره‌مند می‌کند.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور همچنین به دریافت بیش از ۴۵۰ اثر در این جشنواره نیز اشاره و با توجه به تخصصی بودن این جشنواره تعداد آثار را بسیار قابل توجه برشمرد و افزود: حضور فعالانه صنعت‌گران در این جشنواره بسیار چشم‌گیر و حائز اهمیت است. اگر چند سال قبل می‌خواستیم نام چند برند ایرانی را ببریم به راستی برند مطرحی وجود نداشت اما در حوزه مد و لباس اکنون می‌توانیم از ده‌ها برند خوب نام ببریم و بگوییم که حضور هر کدام از این برندها مایه افتخار و تأثیرگذار است.

قبادی با اعلام این خبر که 5 طرح برگزیده جشنواره نقش تن‌پوش به تولید انبوه می‌رسد عنوان کرد: هر طرح در مرحله اول به تیراژ ۵۰۰ عدد تولید خواهد  شد و اگر راه خود را باز کرد تولیدکنندگان می‌توانند به تولید بیشتر طرح‌ها بپردازند.

او همچنین از تصویب نهایی برای تولید انبوه آثار برگزیده طرح لباس کتاب‌دار نیز خبر داد و گفت: جامعه ما به سمت استفاده از طر‌ح‌های ایرانی اسلامی پوشاک می‌رود. میزان ورود اثر به ساختار نشان شیما نیز نسبت به سال ۹۴ بیش از ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است و این نشان می‌دهد جامعه تولید و طراحی ما در حال خلق اثر و تکوین در حوزه مد و لباس است.

مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره ملی نقش تن پوش

کارکرد تن‌پوش موردتوجه مدیران فرهنگی کشور باشد

در این مراسم بهزاد رشیدی، رئیس جهاد دانشگاهی واحد هنر و ریاست پنجمین جشنواره نقش تن‌پوش با اشاره به اینکه تن‌پوش رسانه‌ای فراگیر و ابزاری برای انتقال مفاهیم در جامعه است که می‌تواند مؤلفه‌های فرهنگ ایرانی و اسلامی را منتقل کند و باید کارکرد تن‌پوش مورد توجه مدیران فرهنگی کشور باشد بیان کرد: به منظور کاهش استفاده از برخی محصولات نابهنجار و نامناسب سه راه‌کار وجود دارد. راه‌کار اول برگزاری چنین جشنواره‌هایی و ایجاد گفت‌و‌گو و ارتقای فرهنگ‌ عمومی در خصوص استفاده از لباس‌هایی است که بتواند باورهای خود ما را منتقل کند، راه‌کار دوم فرصت دادن به جوانان برای طراحی و تولید الگوهای جذاب در جامعه و راه‌کار سوم ایجاد ارتباط و تعامل بین هنرمندان و صنعت‌گران است تا شاهد تولید لباس‌های متناسب با فرهنگ کشورمان باشیم.

رشیدی تصریح کرد: خدا را شاکریم که به ما توفیق داد تا در حد بضاعت و امکانات محدودمان در جهاد دانشاهی هنر به این موضوع مهم بپردازیم و اینجشنواره را به دورهپنجم برسانیم.

او با اشاره به اینکه هنوز هم راه بسیاری برای ارتباط هنرمندان با مراکز تولیدی و ترغیب تولیدکنندگان به حمایت و خرید آثار مانده است بیان کرد: هنوز هم به برخی قول های داده شده عمل نکرده ایم و امیدواریم دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با حمایت از طرح های برگزیده ما را یاری کنند تا آثاربرتر وارد بازار شوند.

مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره ملی نقش تن پوش

لزوم توجه به ریشه عمیق پوشاک و نقوش در فرهنگ و تمدن کهن ایرانی

در ادامه این مراسم، سعید پورعلی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی نیز به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: باید ریشه عمیق پوشاک و نقوش در فرهنگ و تمدن کهن ایرانی توجه کرد و معتقدم الگوی پوشش و کیفیت لباس در هر جامعه‌ای بیش از آنکه از شرایط اقلیمی، موقعیت تمدنی و اوضاع اقتصادی اثر پذیرد از باورها، ارزش‌ها، هنجارها، الگوها، آداب و عادت‌ها اثر می‌پذیرد.

او افزود: مسئله پوشش و نقوش امری ساده و سطحی نیست که بتوان آن را صرفاً محصول سلیقه افراد دانست چرا که فرهنگ، هویت و سنت در لباس و نقوش مورد استفاده منعکس می‌شود.

پورعلی بااشاره به اینکه پوشش به سرعت تحت تأثیر پدیده‌های فرهنگی، فرهنگ‌پذیری و تعاملات اجتماعی و بین‌المللی قرار می‌گیرد اظهار داشت: سرنوشت تن‌پوش شاهدی بر این مدعا است. تن‌پوش و نقوش طراحی شده بر روی آن بیانگر نوع داد و ستد فرهنگی و تغییر است. تغییر پوشش یک جامعه در واقع نمایانگر تغییر در فرهنگ آن جامعه است. انسان تا با فرهنگ خود وداع نکند نمی‌تواند با پوشش و لباس خود وداع کند.

مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره ملی نقش تن پوش

رشد قابل توجه آثار رسیده به دبیرخانه پنجمین جشنواره نقش تن‌پوش

در این مراسم، الهام زایجانی، دبیر جشنواره نقش‌ تن‌پوش نیز به افزایش طرح‌های ارسالی در طول پنج دوره برگزاری و استقبال درخور از این دوره جشنواره با ارسال بیش از 450 اثر به دبیرخانه اشاره کرد و گفت: در شهرهای مختلف کشور نیز کارگاه‌های آموزشی برای طراحی تن‌پوش برگزار و برای اولین بار طی برگزاری و داوری جشنواره شاهد کنار هم قرار گرفتن هنر و صنعت بودیم و بی شک یکی از اهداف ما در تداوم این جشنواره برگزاری مسابقات طراحی زنده تن‌پوش با حضور صنعت‌گران است.

غلامرضا اکبری، رئیس دانشکده هنر دیگر سخنران این مراسم بود و گفت: خوشحالیم که چند سالی است که به این مقوله مهم فرهنگی توجه می‌شود و بی‌توجهی ما به این مسئله موجب شده پوشاک بیگانه وارد فرهنگ ما شود و توسعه پیدا کند. خوشبختانه هنوز در برخی از روستاها لباس‌های سنتی مورد استفاده قرار می‌‌گیرد و اگر همین پوشاک باقی مانده را به جهان معرفی کنیم، غرب متحیر فرهنگ و غنای پوشاک ما خواهد شد.

مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره ملی نقش تن پوش

معرفی برگزیدگان

اهدای جوایز و معرفی آثار برتر در قالب سه اثر برتر بخش هنر و سه اثر برتر بخش صنعت تداوم بخش پایانی این مراسم بود.

بخش صنعت:

رتبه سوم یاسمن شاملو

رتبه دوم مریم سادات ابطحی

رتبه اول ستاره زرگرانی

بخش هنر:

رتبه سوم محمدمهدی پدرام

رتبه دوم ستاره زرگرانی

رتبه اول مریم سادات ابطحی

همچنین آثار غزاله ارمی، مه بانو مختاری، یاسمین زهرایی فر، فاطمه سادات اسمعیل زاده پاکدامن و شیرین کره ای شایسته تقدیر اعلام شد.

در این مراسم از هیئت داوران و زهرا ایرجی، خبرنگار خبرگزاری بین المللی قرآن نیز تجلیل به عمل آمد.

مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره ملی نقش تن پوش

دراین دوره از جشنواره، برای نخستین بار بخش داوری صنعتی و خرید طرح توسط تولیدکنندگان پوشاک در کنار داوری هنری، به این جشنواره اضافه شد.

پنجمین جشنواره نقش تن‌پوش با همکاری کارگروه ساماندهی مدولباس ایرانی و اسلامی وزارت ارشاد، انجمن موسسات مد و لباس کشور، ستاد توسعه فناوری نرم و هویت ساز ریاست جمهوری، پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری، موسسات خصوصی و به دبیری الهام زایجانی، معاون فرهنگی جهاد هنر برگزار شد.

در مراسم اختتامیه، علاوه بر معرفی برگزیدگان در بخش‌های مختلف، اجراهای ویژه‌ای شامل پرفورمنس گروه نمایش و اجرای موسیقی سنتی در نظر گرفته شده بود.

نمایشگاه 80 اثر برگزیده پنجمین جشنواره نقش تن‌پوش نیز تا 22 اردیبهشت 96 در پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری جهاد دانشگاهی برپا است.