سرویس مد و لباس هنرآنلاین: نشست خبری پنجمین جشنواره نقش تن‌پوش، یکشنبه 17 اردیبهشت با حضور بهزاد رشیدی رئیس جهاد دانشگاهی واحد هنر و رئیس جشنواره، الهام زایجانی دبیر جشنواره و مهدی محمودی رئیس هیئت داوران این دوره از جشنواره در ساختمان جهاد دانشگاهی واحد هنر برگزار شد.

بهزاد رشیدی رئیس پنجمین جشنواره نقش تن‌پوش در آغاز این نشست با تقدیر از رسانه‌ها در انتقال پیام جشنواره بیان کرد: باید پذیرفت که گرایش به مد و زیبایی به ویژه در بین جوانان یک خواسته طبیعی محسوب می‌شود و مدیران باید به این خواسته و نیاز فطری احترام بگذارند و برای ارتقاء آن در جامعه برنامه داشته باشند.

رشیدی تصریح کرد: باید پذیرفت که لباس علاوه بر پوشش، به مثابه یک رسانه فراگیر، حامل و ناقل پیام‌ها و مفاهیم فرهنگی در جامعه بوده و بر همین اساس پرداختن به لباس و الگوهای پوشش از منظر انتقال مفهوم و ترویج آن‌ها بی‌تردید یکی از ضرورت‌ها و نیازهای موجود کشور در حوزه هنر و صنعت است.

رئیس پنجمین جشنواره نقش تن‌پوش با طرح این پرسش که چرا تن‌پوش یا همان تی‌شرت برای این جشنواره در نظر گرفته شده است اظهار داشت: تی‌شرت لباس آحاد جامعه و اغلب جوانان است و طرح و نقشی که بر روی این پوشش عمومی چاپ می‌شود از یک سو می‌تواند مفاهیم فرهنگ ایران اسلامی را منتقل کند و از طرف دیگر نشان‌دهنده ارزش‌های فکری فردی است که از آن پوشش استفاده می‌کند که البته متأسفانه در مواردی مروج فرهنگ غربی بوده و شاهد انتشار تصاویر ناهنجار یا نمادها و نشانه‌های گروه‌های منحرف نیز بوده‌ایم.

رشیدی در ادامه به برخی کارکردهای نقش تن‌پوش در جامعه اشاره و تصریح کرد: برپایی کمپین‌های تبلیغاتی، جنبش‌های دانشجویی، برنامه‌های انتخاباتی، حرکات سیاسی، مناسبت‌های اعتقادی و مذهبی و برنامه‌های ورزشی از جمله زمینه‌های استفاده از نقش تن‌پوش برای انتقال مفاهیم هستند و در این بین گاهی اوقات استفاده از نمادهایی همچون شیطان‌پرستی که هیچ سنخیتی با فرهنگ و تمدن ایرانی ندارند روی لباس جوانان آمده و باعث نگرانی در خانواده‌ها شده است.

نشست خبری پنجمین جشنواره ملی نقش تن پوش پژوهشکده فرهنگ و هنر معماری جهاد دانشگاهی

او افزود: برای رفع برخی معضلات در این زمینه می‌توان به مواردی همچون ارتقاء فهم عمومی نسبت به این موضوع که بسیاری از لباس‌ها و نمادها نسبتی با فرهنگ ما ندارند و دیگر استفاده از الگوهای مناسب و جذاب به عنوان جایگزین در روند تولید اشاره کرد.

رشیدی با تأکید بر لزوم استفاده از تمام قابلیت‌های موجود در هنرهای مرتبط با طراحی لباس و استفاده از رنگ‌ها و نقش‌های بدیع در ایجاد تنوع در مدهای اسلامی و ایرانی تصریح کرد: اگر در جشنواره‌های اینچنینی بسترهای حداقلی برای بروز خلاقیت دانشجویان و جوانان هنرمند ایجاد شود شاهد تولیدات خوبی خواهیم بود که می‌تواند راه خود را به بازارهای هدف طی کند.

رئیس پنجمین جشنواره نقش تن‌پوش در ادامه گفت: کمک به بهبود سطح پوشش در جامعه، انتقال مفاهیم همسو با فرهنگ اسلامی ایرانی، کمک به رشد خلاقیت و استعدادهای هنری جوانان، بسترسازی جهت حضور فعال هنرمندان و طراحان خلاق در عرصه مد و لباس کشور و کمک به تجاری‌سازی طرح‌های منتخب جشنواره از مهم‌ترین اهداف این دوره بوده است و خدا را شاکریم که استقبال خوبی از سوی دانشجویان رشته‌های مختلف هنری از سراسر کشور را شاهد بوده‌ایم.

آغاز به کار نمایشگاه پنجمین جشنواره نقش تن‌پوش همزمان با برگزاری مراسم اختتامیه

در ادامه این نشست، الهام زایجانی دبیر پنجمین جشنواره نقش تن‌پوش با اشاره به ایجاد محوریت‌های موضوعی برای نخستین بار در این دوره از جشنواره بیان کرد: با تکیه بر موضوعات پیشنهادی در فراخوان این دوره از جشنواره به ویژه در حوزه‌های زندگی شهری، ایثار، شهادت و انقلاب اسلامی، آثار بسیار خوبی از سراسر کشور دریافت کردیم و این در حالی بود که در دوره‌های گذشته، موضوع آزاد در قالب استفاده از نقش‌های اسلامی و ایرانی در فراخوان ذکر شده بود.

نشست خبری پنجمین جشنواره ملی نقش تن پوش پژوهشکده فرهنگ و هنر معماری جهاد دانشگاهی

زایجانی با اشاره به خودداری از هرگونه اعمال سلیقه شخصی در امر داوری آثار و توجه به دو رویکرد هنری و صنعتی در این مرحله از برگزاری جشنواره گفت: هیئت داوران متشکل از طراحان آزاد، اساتید و صنعتگران به بیش از 450 اثر رسیده به دبیرخانه پنجمین جشنواره نقش تن‌پوش را با ادغام نگاه هنری، دانشگاهی و صنعتی مورد ارزیابی قرار دادند.

دبیر پنجمین جشنواره نقش تن‌پوش با اعلام خبر نمایش 80 اثر در بخش نمایشگاهی جشنواره اظهار داشت: مراسم اختتامیه جشنواره با تقدیر از برگزیدگان در بخش‌های مختلف هنری و صنعتی روز سه‌شنبه 19 اردیبهشت از ساعت 16 تا 18 در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و معماری برگزار می‌شود و همزمان با این مراسم، نمایشگاه آثار برگزیده پنجمین جشنواره نقش تن‌پوش در همین مکان آغاز به کار خواهد کرد.

مد و لباس، صنعتی 100 هزار میلیارد تومانی با جغرافیای بزرگ جهانی

مهدی محمودی رئیس هیئت داوران پنجمین جشنواره نقش‌ تن‌پوش نیز در ادامه این نشست به نکاتی درباره خاستگاه و جایگاه این رویداد فرهنگی در کشور اشاره و تصریح کرد: آنچه بیش از هر نکته دیگری، این جشنواره را از سایر جشنواره‌ها متمایز می‌کند تخصصی بودن آن است.

محمودی افزود: ما هم‌اکنون درباره صنعتی 100 هزار میلیارد تومانی صحبت می‌کنیم که با جغرافیای بزرگ جهانی به عنوان موتور محرک بسیاری از کشورها به شمار می‌رود و بی‌شک یکی از مصادیق مهم فرهنگی در همه جای جهان است.

او در ادامه گفت: اگر برای چنین صنعتی با این ابعاد در سال، 100 جشنواره هم در کشور برگزار شود باز هم جای کار دارد اما به شرطی که رسالت جشنواره‌ها در ایجاد پیوند و ارتباط میان هنر، صنعت و بخش علمی و دانشگاهی کشور در حوزه مد و لباس مورد توجه قرار گیرد.

رئیس هیئت داوران پنجمین جشنواره نقش‌ تن‌پوش با اشاره به اینکه تن‌پوش و تی‌شرت در تمام فعالیت‌های معطوف به عرصه‌های اجتماعی مورد استفاده قرار می‌گیرد اظهار داشت: هدف قرار گرفتن این حوزه استراتژیک در عرصه مد و لباس قابل تحسین است و ما نیز به همراه تیم داوران تلاش کردیم تا با ایجاد پیوند میان هنر و صنعت در شاخص‌های داوری، خروجی مطلوبی از این جشنواره حاصل شود.

نشست خبری پنجمین جشنواره ملی نقش تن پوش پژوهشکده فرهنگ و هنر معماری جهاد دانشگاهی

محمودی با اشاره به همراهی سه برند مطرح ایرانی در میان اعضای هیئت داوران گفت: تاکنون مقرر شده است که بیش از 10 اثر برگزیده جشنواره توسط این برندها در تیراژ بالا تولید شوند و این امر نشان از پویایی جشنواره در راستای ایجاد زنجیره ایده تا بازار در مقوله تن‌پوش به ویژه در میان آقایان بوده است.

پنجمین جشنواره نقش تن‌پوش با همکاری کارگروه ساماندهی مد و لباس ایرانی و اسلامی وزارت ارشاد، انجمن مؤسسات مد و لباس کشور، ستاد توسعه فناوری نرم و هویت‌ساز ریاست جمهوری، پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری، مؤسسات خصوصی و به دبیری الهام زایجانی، معاون فرهنگی جهاد هنر برگزار می‌شود.

اختتامیه این جشنواره در روز 19 اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود و از روز 19 تا 21 همین ماه، نمایشگاه آثار برگزیده برپا خواهد بود.