سرویس مد و لباس هنرآنلاین: مینو کریم‌نیا، پژوهشگر و مدرس دانشگاه در حوزه لباس اقوام درباره روند تهیه و گردآوری اطلس سرپوش اقوام به خبرنگار هنرآنلاین، گفت: کار روی اطلس سرپوش اقوام را از پنج سال پیش آغاز کرده‌ام و حجم این کار خیلی عظیم است. این اطلس در 29 جلد تهیه شده و شامل اطلاعات تئوری و تصویری در این ارتباط است.

او در ادامه بیان کرد: در واقع این اطلس، طراحی با دست دارد و آثار آن عکاسی‌شده نیست. چنین اجرایی کار سختی است و هر کسی نمی‌تواند آن را انجام دهد. در حقیقت من به همراه جمعی از دانشجویان خود با استناد به آنچه به شکل تئوری در این زمینه گردآوری شده است سرپوش ویژه هر یک از مناطق و استان‌های کشور را طراحی کرده‌ایم.

کریم‌نیا درباره مراحل کار روی این اطلس افزود: این اطلس در مرحله آخر خود قرار دارد. من در این مرحله به عقب برگشته و به تصحیح و ویرایش اثر می‌پردازم، منتها فعالیت‌های دیگرم در حوزه مد و لباس کار این اطلس را کمی به تعویق می‌کشاند.

این پژوهشگر و مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه تنوع در لباس اقوام تا حد زیادی نشئت گرفته از گوناگونی اقلیم‌ها در کشورمان است، اظهار داشت: این اطلس نیازمند پشتوانه‌های دقیق علمی و پژوهشی بوده و پژوهشی تطبیقی محسوب می‌شود. بدین معنا که تصاویر با تکیه بر دانش تئوری موجود در این زمینه خلق شده‌اند و به شکلی که در این 29 جلد ارائه می‌شوند تصویر شده است.

او در ادامه به بخش عروس اقوام در تمام جلدهای این اطلس اشاره و تصریح کرد: به عنوان مثال بخش عروس اقوام از میانه کار و جایی که به تنوع سرپوش‌های لباس عروس در بین قومیت‌های مختلف پی بردیم اضافه شد و این خود یکی از بخش‌های جذاب این اطلس است.

کریم‌نیا ادامه داد: البته من در دوره‌ای پژوهش‌های مفصلی بر روی لباس عروس اقوام مختلف انجام داده‌ام که حاصل آن در کنار موزه گنجعلی خان به شکل دائمی به نمایش درآمده است.

این پژوهشگر و مدرس دانشگاه در حوزه لباس اقوام در خاتمه گفت: امیدوارم بتوانم در سال جاری کار بر روی این اطلس را به پایان رسانم تا در اسرع وقت به دست مخاطبان به ویژه دانشجویان و پژوهشگران حوزه لباس اقوام رسیده و بتواند یکی از نواقص این عرصه را در زمینه نبود منابع کافی مرتفع نماید.