سرویس مد و لباس هنرآنلاین: آذر نجیبی، هنرمند طراحی مد و لباس و از فعالان حوزه طراحی لباس در عرصه تئاتر، سینما و تلویزیون قصد دارد به‌ زودی نمایشگاهی از جدیدترین آثار خود را در زمینه هنر رو‌دوزی روی کیف و کفش در شهر بروکسل در بلژیک برپا کند.

نجیبی دراین‌باره به خبرنگار هنرآنلاین گفت: تحصیلات در رشته تئاتر با گرایش طراحی صحنه و لباس در دانشگاه، فضایی را برای من فراهم کرد تا در زمینه تاریخ لباس ایران مطالعه و پژوهش‌هایی را انجام دهم. همواره بر این امر اذعان داشته‌ام که زنان ایرانی با تکیه بر سوزن، رنگ و نقش، خانه‌هایشان را شناسنامه‌دار کرده‌اند و به هر آنچه داشته‌اند هویتی درخور توجه بخشیده‌اند.

او تصریح کرد: هنر زنان ایرانی با الهام از طبیعت و اقلیم محل سکونت خود از ترکمن و بلوچ گرفته تا لر و کرد موجب شده است تا هنر رودوزی و سوزن‌دوزی بر روی لباس‌ها یکی از ماندگارترین صنایع دستی کشورمان محسوب شود که خوشبختانه طی سال‌های اخیر با نگاه ویژه هنرمندان به نوعی احیا شده است.

نجیبی با اشاره به برپایی نمایشگاه "نگاهی نو به پوشینه‌ای آشنا" در حدود 15 سال پیش درباره لباس اقوام ایرانی اظهار داشت: پرسشی که طی سال‌های اخیر در ذهنم همواره وجود داشته مربوط به ورود و استفاده از کفش‌های چینی در بازار کشورمان است و با همین رویکرد طی یک سال گذشته تلاش کردم تا با تکیه بر صنایع دستی ایرانی، آثاری از سوزن‌دوزی بر روی کفش‌های سنتی ایرانی را خلق کنم تابه نوعی در خروج هنرهای رودوزی از کما هم به نوبه خود قدمی برداشته باشم.

این طراح صحنه و لباس ادامه داد: آثار در زمینه طراحی کیف و کفش با تکیه بر نقوشی اصیل ایرانی برگرفته از فرش‌ها، گلیم‌ها و دیگر دست‌بافت‌های سنتی کشورمان و آنچه در میان اقوام ایرانی مرسوم بوده است طراحی و نقش زنی شده‌اند.

او افزود: به همین منظور و با عنوان برند خود یعنی "چاوان" که واژه‌ای است کردی به معنای چشم، خردادماه امسال نمایشگاهی از کیف و کفش‌های سوزن‌دوزی شده در شهر بروکسل بلژیک برپا می‌کنم و دو هدف را از برپایی این نمایشگاه دنبال می‌کنم؛ یکی آنکه معتقدم کیف و کفش ابزاری بسیار گویا برای جلب توجه جهانیان به هنر ایرانی است و دیگر آنکه امیدوارم با تداوم چنین حرکاتی هنر فاخر و قدیمی سوزن‌دوزی دیگربار احیا شود.

نجیبی در خاتمه گفت: تمام تلاش خود را به کار می‌بندم تا هنر ایرانی با این کفش‌ها در دیگر نقاط جهان قدم زند و بانوان کشورمان به ویژه در نواحی ترکمن و بلوچ که روزگاری با تکیه بر این هنر ارزشمند درآمدزایی داشته‌اند دیگر بار به خود آمده و تلاش کنند البته در رقابتی نابرابر با ماشین‌آلات و تولیدات چینی، هنر فاخر سوزن‌دوزی را در مناطق خود احیا کنند.

نمایشگاه آثار سوزن‌دوزی روی کیف و کفش‌های ایرانی آذر نجیبی، قرار است در یک گالری هنری ایرانی با عنوان "آران آرت گالری" با مدیریت آران کمانگر در شهر بروکسل بلژیک برپا شود.