سرویس مد و لباس هنرآنلاین: اخیراً تحقیقی از سوی کمپانی Oakdene Hollins در پروژه EU Resyntex انجام شده و هدف از آن ارزش‌گذاری منسوجات و انجام فرایندهای شیمیایی بر روی منسوجات به منظور تأمین خوراک برای سایر صنایع و در نتیجه ایجاد ارزش در منسوجات با کیفیت ضعیف است.

در خلاصه این گزارش که در سایت نساجی امروز منتشر شد آمده است: پارچه‌های ترکیبی در زمینه بازیافت با ارزش بالا بسیار مشکل‌ساز هستند، چون امکان جداسازی الیاف ترکیبی با استفاده از فرایندهای مکانیکی وجود ندارد و فرایندهای شیمیایی پیشین نیز غیرکاربردی بوده و باعث افزایش نگرانی‌های زیست‌محیطی می‌شدند. پاسخ عملی به این مسئله توسعه فناوری‌های بازیافت شیمیایی جدید و نوآورانه برای مواد اولیه نساجی است که ما را به مبحث Resyntex می‌رساند.

پروژه فوق یک پروژه بین‌المللی است که توسط کمپانی soex هدایت می‌شود و بودجه آن تا حدی توسط EU’s Horizon 2020 تأمین می‌شود و هدف آن رفع برخی از موانع فنی در رابطه با بازیافت شیمیایی منسوجات ترکیبی و به ویژه منسوجات با کیفیت پایین است.

در گردآوری و طبقه‌بندی این منسوجات گاهی لازم است تا برای دور ریختن منسوجات غیرقابل بازیافت مبلغی را پرداخت کرد که این باعث می‌شود نیاز به یافتن راهکاری برای این ضایعات مشکل‌ساز بیشتر احساس شود. کنسرسیوم قصد دارد برای دستیابی به این هدف یک کارخانه آزمایشی متشکل از چهار مرحله را برای استخراج یک محصول شیمیایی جداگانه در هر مرحله تأسیس کند.

بنا بر آخرین آمار اتحادیه اروپا و دور ریخته شدن و یا سوزاندن 9.35 میلیون تن منسوجات ضایعاتی، ضایعات نساجی برای هر فرد 18 کیلوگرم اعلام شده است.