سرویس مد و لباس هنرآنلاین: ششمین جشنواره مد ولباس فجر، در تهران و 15 استان کشور برگزار شد و البته همچنان این رویداد در تعدادی از استان‌های کشور در حال برپایی نمایشگاه‌های مرتبط با جشنواره است.

با مروری بر فراخوان‌های اعلام شده از سوی کارگروه مد ولباس استان‌ها برای هم افزایی فعالان حوزه مد در جشنواره مد و لباس فجر، در می‌یابیم که ارائه الگوهای اسلامی و ایرانی، هویت بخشی و ایجاد زمینه اعتماد، حمایت و ارتقا قدرت انتخاب مردم و آحاد جامعه در این مقوله با ارائه مدل‌های جدید و روش‌های نوین بر اساس اهداف مقرر در قانون از مهمترین اهداف برگزاری این جشنواره است.

شناسایی توانمندی‌ها و آسیب شناسی اقتصاد صنعت مد و لباس در حوزه‌هایی همچون پژوهش، طراحی، تولید و عرضه حکایت از این دارد که از مهمترین وجوه اقتصاد مقاومتی، درون‌زایی بودن آن است.

از دیگر اهداف همراهی قابل تقدیر سایر استان‌ها با ششمین جشنواره مد ولباس فجر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

فرهنگ سازی و تبلیغات مناسب تولیدات ایرانی در مقابل برندهای خارجی مناسب و تولید و انسجام زیر ساخت‌های پوشش اسلامی ایرانی.

شناسایی و حمایت طراحان ممتاز و متعهد، تولیدکنندگان و فروشندگان موفق پارچه و لباس در زمینه تولید و عرضه لباس‌های مناسب برای معرفی فرهنگ و تمدن ایران اسلامی.

ایجاد بستر مناسب جهت هدایت به بازار و تولید انبوه مدلهای طراحی شده، توزیع و فروش و به نمایش گذاشتن الگوها و طرح‌ها در مکانی که عموم مردم دسترسی داشته باشند.

به هر روی و با هدف توسعه فعالیت‌های مد و لباس در سراسر کشور و استفاده از تمامی ظرفیت‌های هنرمندان، طراحان و تولیدکنندگان و همزمان با ششمین جشنواره مد و لباس فجر بیش از 15 نمایشگاه در بیش از 15 استان کشور برگزار شد.

این نمایشگاه‌ها از نیمه دوم دی ماه تا انتهای اسفند ماه سال جاری در 15 استان کشور شامل بخش‌های مختلفی مانند مسابقه، طراحی لباس، علمی دانشگاهی، مؤسسات، نشست‌های علمی، کارگاه‌های آموزشی و مراسم تقدیر از برگزیدگان به اجر گذاشته شدند و این در حالی بود که تاکنون طی دو سال و نیم گذشته بیش از 37 نمایشگاه استانی و سراسری مد و لباس در سرار کشور برگزار شده است.

علی اصغر زیلایی، مدیر امور استان‌های کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور چندی پیش درباره روند برگزاری این جشنواره در 15 استان کشور به خبرنگار هنرآنلاین گفت: خوشبختانه در سال جاری شاهد آن بودیم که 20 نمایشگاه و جشنواره مد و لباس در استان‌های مختلف کشور و 14 نمایشگاه در استان‌ها به شکل همزمان با جشنواره برگزار شده و خرسندیم که تا پایان سال، این رقم به 52 نمایشگاه و جشنواره در سطح می‌رسد.

 مدیر امور استان‌های کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور درباره سطح کیفی آثار جشنواره‌های استانی در سال جاری اظهار داشت که خوشبختانه امسال با فعالیت چشمگیر و مؤثری از سوی کارگروه‌های استانی حوزه مد و لباس روبرو بودیم و هر سال شاهد مشارکت بیشتر فعالان و طراحان نیز هستیم.

به عقیده زیلایی، فرصتی که جشنواره‌هایی همچون فجر در اختیار فعالان حوزه مد و لباس قرار می‌دهد این است که آثار بسیار متفاوتی مربوط به لباس اجتماع از سوی طراحان ارائه شده است که با تلفیقی از سنت و مدرنیته، ضمن حفظ الگوهای بومی و منطقه‌ای، به وجه کاربردی بودن لباس‌های برای طیف گسترده‌ای از مردم توجه کرده است.