به گزارش هنرآنلاین به نقل از ستاد خبری ششمین جشنواره مد و لباس فجر،  در آخرین روز ششمین جشنواره مد و لباس فجر، نشستی با موضوع نحوه پوشش در تالار وحدت برگزار شد.

فاطمه کاتب کارشناس مد و لباس، در این نشست زیبایی شناسی در حوزه ی لباس را حائز اهمیت برشمرد  و گفت: یکی از اصول اساسی در نحوه ی پوشش این مساله است که فرد را زیباتر نشان دهد. همچنین نحوه ی کاربرد لباس ها باید صحیح باشد. یعنی هر پوششی متناسب با فصل و مکان خود به کار رود.

او  در ادامه به تغییرات لباس در گذر زمان اشاره کرد و افزود:  نباید از لباس های گذشتگان کپی‌برداری کرد بلکه باید کاربردی و متناسب با روز باشد. نوع جنس، کاربرد و نحوه ی استفاده را باید لحاظ کرد؛ یعنی نقوش گذشته را با زمینه و تم امروزی مورد بهره برداری قرار داد.

این مدرس دانشگاه جشنواره ها را فرصتی برای حضور طراحان برشمرد و گفت: دیدار با طراحان می تواند زمینه آشنایی آن ها با لباس ها و طرح های گوناگون فراهم آورد. این نمایشگاه با وسعتی که دارد به نظر می رسد می تواند موفقیت کسب کند زیرا طرح های مختلف را از دنیای بیرون در یک جا جمع می کند و در کنار هم قرار می دهد.

 کاتب گفت:  اگر زمینه ای فراهم می شد که هر کشور می توانست با لباس های بومی اش در نمایشگاه حضور پیدا کند، قطعا فضا بهتر نیز می شد.

او در انتهای سخنانش به سنتی بودن لباس ها اشاره کرد و ادامه داد: هنرمندان بزرگی در سراسر دنیا هستند که یک خط فکری دارند مثلا یکی ممکن است بخواهد از پارچه های طبیعی استفاده کند تا به محیط زیست آسیب نزند اما عده ای کارهایشان را عجیب و غریب ارائه میدهند تا بیشتر دیده شود. با این حال می توان به نحوی از طرح ها بهره برد که نه کپی برداری باشد نه کارهای عجیب و غریبی که کاربردی نیستند.  ما از زمینه های ارائه شده می توانیم بهره ببریم و آنقدر هنرمندانه می توان اقتباس کرد که کار کپی برداری صرف تلقی نشود بلکه خلاقیت و ایده پردازی در آن مشهود باشد.