سرویس مد و لباس هنرآنلاین: وقتی صدای عمل از حرف رساتر می‌شود... این جمله مهر تأییدی است بر تلاشی که از سوی مسئولان برگزاری جشنواره‌های مد و لباس فجر در تمامی شش دوره برگزاری به منصه ظهور قرار گرفت.

مد ایرانی امروز داعیه دار حمایت از تمامی کسانی است که باادعا و بی‌ادعا برای تأمین سلایق و علایق مردم جامعه‌ای گام بر می‌دارند که نگاهشان در انتخاب مد به کرات مورد تغییر قرار می‌گیرد و همواره درپی بازساخت هویت فرهنگی خود از مسیر انتخاب سبک زندگی و از مهمترین مؤلفه‌های آن پوشش هستند.

امروز جوان ایرانی حتی بیش از جوانان کشورهای صاحب برند و مدلینگ‌های آنچنانی، جویای بازار این عرصه بوده و با تلفیقی از احساس و منطق منحصرفرد خود که زاییده هوش سرشار او در رسیدن به آمال و آرزوهایش است به شدت در پی تجربه مدگرایی‌ست.

طیف گسترده‌ای از مردم ایران خواهان آسیب‌شناسی مد اسلامی و ایرانی در بستر تاریخ پرفراز و نشیب کشورمان هستند و اگر نخواهیم با طعنه از کنار برخی واردات نابهنجار مد طی سال‌های اخیر در کشورمان عبور کنیم، باید اعتراف کرد سال‌هاست وقت آن رسیده تا تعریف مشخص و درستی از خاستگاه و جایگاه مد در ایران ارائه دهیم.

شاید برای بسیاری از جوانان و نوجوانان و یا حتی آنانی که امروز خود از صاحبان سرمایه‌های علمی و عملی در این عرصه‌اند، تغییر ارزش‌های فرهنگی برایشان بسیار ساده انگارانه به نظر رسد اما باید پذیرفت که در دنیای امروز، رابطه افراد با رسانه‌ها و تبلیغات در هر حوزه‌ای بسیار گرم و صمیمانه است و هر چند که رویکرد ما به یک رسانه منتقدانه هم باشد، رفته رفته این معاشرت بر افکار ما تأثیرگذار خواهد بود.

موضوعات مرتبط با مد و لباس، رویدادهای مرتبط با این حوزه و بررسی چالش‌های موجود در این عرصه، امروز به درستی در بسیاری از رسانه‌های داخلی تیتر شده و شکی در آن نیست که اندیشیدن به مد متعالی و مکتب منحصر بفرد در برگ‌های این دفتر پر محتوا بیش از اینها نیز جای بحث دارد.

دلسوزی برای مد و لباس دارای امضای ایرانی و آسیب‌شناسی پیامدهای مثبت و منفی مدگرایی در جامعه امروز، بی‌شک یکی از مهمترین رسالت‌های برگزارکنندگان جشنواره مد و لباس فجر در تمامی ادوار و به ویژه جشنواره ششم بوده است.

طراحان، تولیدکنندگان و متولیان بخص خصوصی و غیرخصوصی وابسته به تمامی جریانات مد و لباس در کشور باید متناسب با فرهنگ غنی کشورمان و باورهای اعتقادی آحاد جامعه پلی برای معرفی ما به جهان باشند و همگان در حمایتی دوسویه از یکدیگر به بومی‌سازی مد در کشورمان کمک کنند.

پرونده ششمین جشنواره مد و لباس فجر همچنان تا روز 21 اسفندماه و برگزاری مراسم اختتامیه این رویداد باز است اما بی‌تردید دنیای معصومانه مد در کشورمان همچنان و در هر زمان حرف‌های بسیاری برای گفتن خواهد داشت.