سرویس مد و لباس هنرآنلاین: حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدجواد حسینی‌کیا و سیدمهدی مقدسی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در روز پنجم از ششمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر در تالار وحدت بازدید کردند.

سیدمهدی مقدسی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین، ضمن تقدیر از فرهنگ‌سازی و تلاش‌های بنیاد ملی مد و لباس در عرصه مد اسلامی و ایرانی بیان کرد: انتظار مجلس از دولت به عنوان متولی امر، هدایت مؤثر همراه با سایر مراکز فرهنگی است و اگر در حوزه قانون‌گذاری موانعی وجود دارد ما در کمیسیون صنایع واحدهای تولیدکننده پوشاک را حمایت ‌می‌کنیم.

او در پاسخ به این پرسش مبنی بر میزان بودجه بخش صنعت نساجی در قانون‌گذاری سال 95 از سوی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در سال 95، بیش از16 هزار میلیارد تومان از سوی دولت و بنا بر مصوبه مجلس برای سامانه بهینه یاب در راستای تقویت واحدهای کوچک، متوسط و بزرگ در حوزه صنایع پرداخت شد و در سال 96 این حوزه وسعت یافته و بودجه بیشتری در اختیار این بخش قرار می‌گیرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در سال‌های گذشته قاچاق کالا به همه صنایع به ویژه حوزه پوشاک صدمات بسیار و اساسی وارد کرده و 25 میلیارد تومان رقم واردات قاچاق بوده است.

او افزود: از خردادماه امسال و طبق آخرین آمار واصله، این رقم به 15 میلیارد دلار کاهش پیدا کرد که البته این مبارزه همچنان ادامه داشته و تقویت صنایع کوچک، متوسط و بزرگ و مبارزه با قاچاق کالا با جدیت در دستور کار مجلس دهم قرار دارد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدجواد حسینی‌کیا نیز درباره اهتمام ویژه مجلس شورای اسلامی در تأکید بر حمایت از طراحان و تولیدکنندگان مد و لباس اسلامی و ایرانی به خبرنگار هنرآنلاین، گفت: به نظر می‌رسد در حوزه مد و لباس ظرفیت این وجود دارد که رسانه‌ها و فعالان به اجتماع جهت‌دهی کنند، اما متأسفانه تاکنون از ظرفیت‌های موجود بهره کافی را نبرده‌ایم.

او افزود: حضور متولیان و مسئولان حوزه مد و لباس در جمع مردم با استفاده از تریبون‌های رایگان و مردمی، افزایش سطح توجه به ظرفیت‌های فکری در مدارس و مراکز آموزشی و توجه به ذائقه مردم و ورود تنوع‌های رنگی به جامعه باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

حسینی‌کیا از افزایش حمایت‌های مادی و تأکیدات مجلس بر همراهی بیشتر و بهتر بانک‌ها با حوزه پوشاک کشور خبر داد و گفت: حمایت‌های بانکی و تخصیص وام به منظور بروز رسانی ابزار و ماشین‌آلات با جدیت از سوی مجلس دنبال می‌شود.

عضو اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه صنعت‌گر ایرانی به سختی در حال انجام وظایف خود است تصریح کرد: البته از زاویه‌ای دیگر نیز باید به این موضوع توجه کرد که صنعتگر ایرانی تا چه اندازه برای حفظ کیفیت کالای خود در حد قابل قبول برای جامعه گام برداشته است.

او در خاتمه گفت: کمیسیون صنایع به طور جدی در بحث افزایش تعرفه واردات کالا به ویژه در حوزه پوشاک مصمم است و با وجود طیف گسترده‌ای از پوشاک وارداتی طی سال‌های گذشته، اما امروز شاهد آنیم که خوشبختانه الگوهای مناسبی در حوزه مد از سوی تولیدکننده داخلی در اختیار مردم قرار گرفته است.