سرویس مد و لباس هنرآنلاین: چهارشنبه چهارم اسفند، نخستین روز مسابقه زنده طراحی لباس در ششمین جشنواره مد و لباس فجر بود که سال قبل نیز به شکل انفرادی اجرا و در این دوره به شکل گروهی میزبان هنرمندان عرصه مد و لباس شد.

دومین روز ششمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر در حالی به کار خود پایان داد که تالار وحدت، به همت کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و انجمن طراحان پارچه و لباس کشور، میزبان روز نخست مسابقه زنده طراحی لباس با حضور 20 گروه از تهران و دیگر استان‌های کشور بود.

صدیقه پاک‌بین، دبیر انجمن طراحان پارچه و لباس ایران به عنوان مسئول برگزارکننده مسابقه زنده طراحی لباس در روزهای چهارم و پنجم اسفندماه در حاشیه برپایی این رویداد به خبرنگار هنرآنلاین، گفت: اکثر گروه‌هایی که برای حضور در این مسابقه اعلام آمادگی کردند، واجد شرایط حضور بودند اما با توجه به اینکه ما کمبود فضا داشتیم و تعداد معدودی می‌توانستند در این برنامه حضور داشته باشند، سعی کردیم بر روی 20 گروه این برنامه ریزی انجام شود که تقریباً گروه‌های مختلف و در هر گروه یک طراح لباس، یک الگوساز و یک نفر هم به شکل دوزنده با هم یک همکاری را انجام می‌دهند و مهارت خاصی را عرضه می‌کنند.

پاک بین

او تصریح کرد: همه مواد و ملزومات یک برنامه اجرایی دوخت لباس در تالار وحدت مهیا شده است و با توجه به پارچه‌هایی که در اختیارشان قرار داده می‌شود می‌توانند مورد دلخواه خودشان را انتخاب کرده و چیزی که در امتیازدهی آنها بسیار مهم است اینکه از هدر رفت پارچه جلوگیری کنند و دیگر آنگه به کاربردی آنها برای تولید انبوه نیز فکر کنند که البته بحث خلاقیت، نوآوری، زیبایی شناسی و بحث جامعه شناسی نیز حائز اهمیت است.

پاک بین با اشاره به اینکه 6 تن از مدرسان دانشگاه‌ها نیز در این دوره از مسابقات شرکت کرده‌اند اظهار داشت: همچنین نفر اول و رتبه دوم مسابقه سال قبل نیز امروز در حال رقابت هستند و این باعث خوشحالی من است که توانستم یک اثرگذاری در حوزه مد و لباس کشورم ایجاد کنم و پیش بینی می‌کنم که سال آینده به شکلی دیگر و متفاوت از دوره‌های پیشین این مسابقه برگزار شود.

مسابقه زنده طراحی لباس در تالار وحدت

او افزود: فرصت مغتنمی است که می‌توانیم با بخش صنعت آشنا شویم و این بخش نیز حامی این مسابقه زنده شده است. البته دو روز ابتدایی این مسابقه مختص مانتوی اشتغال است و دور روز بعد مربوط به گروه‌های دیگر یعنی پیراهن مردانه و دو روز آخرهم مربوط به چادر و ملزومات عفاف و حجاب است.

دبیر انجمن طراحان پارچه و لباس ایران بیان کرد: هر کجا که رقابت را زیربنای فکری و آموزشی قرار دهیم، اثرات مثبت آن در بحث صنعت و تجرات و آموزش زیاد خواهد بود چرا که بعد از این مسابقه آثار نقد می‌شوند و دانشجویان شناخت بهتری از محیط کارخانه و روش کار با ماشین آلات را فرا می‌گیرند و با این حرکت می‌توانیم پویایی را در این زمینه ایجاد کرده و به خودباوری برسیم.

مسابقه زنده طراحی لباس در تالار وحدت

او با اشاره به اینکه در حال حاضر کارهای زیادی انجام می‌شود، اما به سبب نبود پشتوانه همفکری شاید بسیاری از ایده‌ها و تولیدات به قوام کافی نمی‌رسند، تصریح کرد: در ایران اگر بتوانیم همین برنامه‌ها و نمایشگاه را به صورت نقد سازنده و سالم دربیاوریم می‌توانیم آینده خوبی را در این حوزه متصور باشیم. در ممالک خارجی که هر رویداد برگزار می‌شود و مثلاً در مراسمات رسمی شاهد برگزاری فرش قرمزها هستیم دیده شده است که کارشناسان در حوزه مد و لباس تا سه الی چهار ماه بعد از برگزاری جشنواره بر روی عملکرد و اتفاقی که آنها در این حوزه پشت سر گذاشته‌اند نقد و بررسی انجام داده و نقدها طرح سؤال برای رفع نواقص در زمینه طراحی و دوخت لباس بوده‌اند.

ششمین جشنواره مد و لباس فجر، سوم تا دهم اسفندماه سال جاری همزمان در تهران و ۱۵ استان کشور برگزار می‌شود.