سرویس مد و لباس هنرآنلاین: مراسم افتتاحیه ششمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر، صبح امروز سه‌شنبه سوم اسفندماه و با حضور علی مرادخانی، معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمید قبادی، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و ریاست جشنواره مد و لباس فجر، حجت‌الاسلام‌والمسلمین نصرالله پژمان‌فر، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، سید محمد غرضی، از چهره‌های فعال سیاسی کشور، مهدی افضلی، مدیرعامل موسسه توسعه هنرهای معاصر، سیدجلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی کشور و جمع کثیری از طراحان، تولیدکنندگان و فعالان عرصه مد و لباس کشور در تالار رودکی برگزار شد.

اجرای این مراسم را محمد سلیمی، مجری و فعال حوزه مد و لباس کشور بر عهده داشت و مراسم افتتاحیه را با زنده نگاه داشتن یاد و خاطره شهدای ساختمان "پلاسکو" آغاز کرد.

قبادی: سال اقتصاد مقاومتی برای ما تمام نمی‌شود

حمید قبادی، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و رئیس جشنواره مد و لباس فجر، در بخش نخست این مراسم، با فرستادن درود بر قهرمانان و جانفشانان آتش‌نشان کشور در فاجعه "پلاسکو" بیان کرد: خوشبختانه امروز شاهد ورق خوردن کتاب پرحجم، پرمحتوا و سراسر فرهنگ مد و لباس اسلامی و ایرانی هستیم و هر چند در روزهای نخستی که این باب در کشورمان گشوده شد، بسیاری از افراد با نگاهی مأیوس به این موضوع نگاه می‌کردند، اما جامعه، هنرمندان، صنعتگران و تولیدکنندگان این عرصه نشان دادند که می‌توانند در برابر هجوم و شبیخون فرهنگی دیگر کشورها بایستند.

افتتاحیه جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر در تالار رودکی

قبادی با اشاره به ارسال بیش از 5200 اثر به دبیرخانه ششمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر افزود: همراهی بدون ادعای طراحان و تولیدکنندگان با جشنواره مد و لباس فجر در سال جاری، بر ما اثبات کرد که سال اقتصادی مقاومتی برای ما تمام نمی‌شود و به‌رغم برنامه‌های ریخته شده از سوی به‌ویژه کشورهای همسایه، هر روز شاهد یک حرکت نو در برابر ضربات پیرامونی هستیم.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور تصریح کرد: امید است جشنواره فجر بتواند بخش کوچکی از تلاش‌های فعالان این عرصه را تقدیر کرده و امید به رویکرد همیشگی به فرهنگ و هویت اسلامی و ایرانی را برای همیشه زنده نگاه دارد.

قبادی همچنین به برپایی بخش‌های مختلف جشنواره شامل حضور نمایندگان برندهای اسلامی و ایرانی در برج میلاد و بخش ویترین ملی، حضور دانشگاهیان، فرهنگیان و مؤسسات مرتبط با حوزه مد و لباس در برج آزادی و برپایی مسابقه زنده طراحی در تالار وحدت اشاره کرد.

مرادخانی: جلوه‌های اصلی لباس به عنوان یک نماد ملی در کشورمان معرفی شده است

علی مرادخانی، معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در بخش‌هایی از این مراسم به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: حوزه مد و لباس در کشورمان به عنوان یک حوزه نمادین و هویتی همواره مطرح بوده و لباس نیز نماد اصلی هویت انسان است.

افتتاحیه جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر در تالار رودکی

مرادخانی تصریح کرد: شاید در گذشته، توجه به وجوه هنری و عرصه‌های سیاست‌گذاری در این بخش کمی مغفول مانده بود اما با توجه به زحمات کشیده‌شده در مجموعه کارگروه و تلاش‌های معاونت هنری ارشاد، شاهد آنیم که جلوه‌های اصلی لباس به عنوان یک نماد ملی در کشورمان معرفی شده است و باید از این منظر، جشنواره‌های فجر را پیگیری کرد.

او افزود: پیشانی معرفی افراد لباس بر تنشان است و پوشش نشان می‌دهد که هویت افراد برخاسته از کدام فرهنگ و ویژگی‌های اصیل است.

مرادخانی با اشاره به لزوم پالایش و تشویق بیش از پیش فعالان حوزه مد و لباس اسلامی و ایرانی اظهار داشت: امید است در تمامی طی سال دبیرخانه جشنواره مد و لباس فجر پویا و فعال بوده و باید کمک کرد تا اتفاقاتی درخور و مطابق با هنجارهای اجتماعی در این زمینه رقم خورد.

پژمان‌فر: مجاهدت‌های طراحان و تولیدکنندگان لباس اسلامی و ایرانی ستودنی است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین نصرالله پژمان‌فر، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی هم در سخنانی با اشاره به رشادت‌ها و ایثارگری‌های شهدای آتش‌نشان حادثه پلاسکو اظهار داشت: زمانی در کشورمان سخن از سال‌های دفاع مقدس در میان بود و امروز شاهد آنیم که آوازه شهدای آتش‌نشان و مجاهدت‌های طراحان و تولیدکنندگان لباس اسلامی و ایرانی با هدف عزت و افتخار کشور مطرح و این تلاش‌ها ستودنی است.

افتتاحیه جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر در تالار رودکی

او تصریح کرد: همان‌گونه که آتش‌نشانان با رشادت‌های خود سخن گفتند، امروز شاهد آنیم که طراحان مد اسلامی و ایرانی با طرح و دوخت خود با تمام دنیا صحبت می‌کنند و امید است طراحان همواره با قصد غربت و برای رسیدن به اجر بیشتر در این مسیر گام بردارند.

ملکی: ایران همچنان اسطوره‌ساز است

 سیدجلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی کشور نیز در این مراسم به ایراد سخنرانی پرداخت و با اشاره به هنرمندی شهدای آتش‌نشانان کشور در فاجعه پلاسکو گفت: آتش‌نشانان نیز همچون سایر هنرمندان در عرصه‌های گوناگون هنرمند هستند؛ هنری با چاشنی رشادت و ایثارگری.

او گفت: پلاسکو گذشت و حال ما آتش‌نشانان به هیچ وجه خوب نیست اما با وجود لحظه‌های دردناک این فاجعه، دو نکته ارزشمند نیز رقم خورد که به آن‌ها اشاره می‌کنیم. نخست آنکه ایران بهترین مردم دنیا را دارد و پیشرفت فرهنگ در شورمان طی روزهای دردناک این فاجعه، ساعات و لحظاتی بی‌نظیر را برایمان رقم زد.

افتتاحیه جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر در تالار رودکی

ملکی افزود: نکته دیگر آنکه هنوز هم کشورمان اسطوره‌ساز است و هر چند که با تورق تاریخ ایران، بسیاری افراد بر این باور بودند که جامعه طی دهه‌های اخیر دچار جمود عاطفی شده است اما دورانی همچون دفاع مقدس و روزهای تلخ فاجعه پلاسکو دیگر بار اسطوره‌هایی عاشق را در تاریخ به یادگار گذاشت.

در این مراسم افتتاحیه، از سیدجلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی کشور و دو تن از صاحبان برند، اسدالله سلیمانی، مدیرعامل برند "حجاب گستر" و رحیم چگینی، مدیرعامل برند "زاگرس پوش تقدیر شد.

ششمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر از سوم تا دهم اسفندماه همزمان در تهران و 15 استان دیگر برگزار می‌شود.

عکس ها : بهاره اسدی