سرویس مد و لباس هنرآنلاین: میترا تمجیدی، طراح لباس، صاحب برند "میترا" و از داوران ششمین جشنواره مد و لباس فجر درباره کیفیت 5200 اثر رسیده به این دوره از جشنواره به خبرنگار هنرآنلاین گفت: در سال جاری برای سهولت کار و با توجه به تعداد بی‌نظیر آثار دریافتی در قیاس با دوره‌های گذشته، داوری آثار در چند مرحله انجام شد و هم‌اکنون آثار در مرحله ارزیابی نهایی قرار دارند.

او بر رسالت جشنواره فجر در ارائه ایده‌های نوآورانه برای پوشش اسلامی و ایرانی تأکید کرد و گفت: دیگر زمان آن سر رسیده است که طرح‌های همراه با پارچه ترمه و یا چاپ نقوش کاشی کاری را در این رده از پوشش قرار دهیم و امیدواریم در راستای نیل به سوی این هدف، شاهد خروج طراحان از فضاهای کلیشه‌ای باشیم و هنرمندان خلاق با مطالعه هر چه بیشتر تاریخ اسلام و ایران برای این عرصه طرح‌هایی نو و ثمربخش را خلق کنند.

او در ادامه اظهار داشت: خوشبختانه به لحاظ کیفیت در امر طراحی و دوخت نیز آثار درخوری به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود، اما نکته حائز اهمیت این است که حجم حداکثری آثار در بخش مربوط به بانوان بود و در بخش آقایان انتظار کمیت بیشتری داشتیم.

تمجیدی با اشاره به لزوم طراحی، تولید و فرهنگسازی در میان جامعه طراحان در راستای توجه بیشتر به مانتوهای کاربردی و اجتماع اظهار داشت: به نظر می‌رسد طراحان لباس که طیف گسترده‌ای از آن ها را نیز بانوان تشکیل می‌دهند بیش از همه با اصول طراحی مانتوهای مجلسی آشنایی دارند و این در حالی است که تأکید و رویکرد این دوره از جشنواره بر هر چه کاربردی‌تر بودن آثار بوده است.

او افزود: تصورم بر این است که پس از اتمام این دوره از جشنواره و در زمان موجود تا جشنواره سل آینده، به طرق مختلف و حتی با کمک رسانه‌ها و حتی مقاله‌نویسی، طراحان را در بخش طراحی لباس‌های متنوع و کاربردی در بخش اجتماع چه برای بانوان و چه آقایان یاری رسانیم.

داور ششمین جشنواره مد و لباس فجر همچنین طراحی لباس در بخش آقایان را رو به پیشرفت ارزیابی کرد و افزود: هر چند که انتظار می‌رود تعداد آثار در این حوزه افزایش یابد اما به لحاظ نوآوری و خلاقیت در اجزای مختلف لباس آقایان شاهد پیشرفت قابل قبولی از سوی شرکت‌کنندگان در جشنواره بودیم.

تمجیدی در ادامه با تأکید بر لزوم جامعه شناسی و جمعیت شناسی و احاطه طراحان بر این حوز‌ه‌ها بیان کرد: به لحاظ تحقیقی و پژوهشی باید بیشترین فعالیت در افزایش معلومات انجام شود، چرا که به عنوان مثال هنوز هم ما شاهد آنیم که در بخش لباس نوجوان، آنچنان از فرصت‌های طراحی برای رساندن اثر و ایده به تولیدکنندگان بهره گرفته نمی‌شود و این در شرایطی است که جشنواره مد و لباس فجر می‌تواند بهترین فضای ممکن را برای حصول به این مهم فراهم کند.

 ششمین جشنواره مد و لباس فجر، بهمن و اسفندماه سال جاری همزمان در تهران و 15 استان کشور برگزار می‌شود.