سرویس مد و لباس هنرآنلاین: نشست خبری دومین جشنواره ملی مد و لباس دانشجویی "پرنیا" شنبه 23 بهمن با حضور حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، فاطمه مهاجرانی دبیر جشنوره، وحید شالچی مشاور مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دانشکده فنی دخترانه دکتر شریعتی برگزار شد.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در ابتدای این نشست با بیان اینکه کارگروه طی سال‌های اخیر به دنبال تخصصی کردن فعالیت‌ها و انسجام امور در بخش‌های مختلف است اظهار داشت: دانشجویان به عنوان بدنه مولد و تأثیرگذار فضای دانشگاهی کشور می‌توانند ضمن ایفای نقش جدی در رویدادهای فرهنگی و اجتماعی، نقش ثمربخشی نیز در جامعه ایفا کنند.

قبادی ادامه داد: مد و لباس به عنوان موضوعی مهم از دامنه‌ای گسترده برخوردار است و خوشحالیم که طی دو سال اخیر بخش دانشجویی جشنواره مد و لباس فجر ما هویت و هویتی مستقل پیدا کرده است.

او با تقدیر از مجموعه دانشکده شریعتی به عنوان میزبان این جشنواره بیان کرد: این دانشکده به عنوان دبیرخانه دائمی جشنواره ملی مد و لباس دانشجویی "پرنیا" معرفی شده و فضای فراهم شده می‌تواند به عنوان یک جریان فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در کشور به خوبی نقش‌آفرینی کند.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور گفت: البته که شکل‌گیری یک رویداد در ابتدای امر پاسخگوی همه نیازها نیست اما در همین دو دوره برگزاری این جشنواره هم شاهد آن بوده‌ایم که این رویداد جایگاه قابل قبولی در میان طیف دانشگاهی کشور پیدا کرده است.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در ادامه، تغییر سرفصل‌های درسی دانشجوان در حوزه طراحی مد و لباس را نخستین و مهمترین اولویت در حوزه دانشگاهی برشمرد.

قبادی همچنین اظهار داشت: هدف از جشنواره مد و لباس دانشجویی، یکسان‌سازی پوشش‌ها نبوده و تنها فضایی ایجاد شده که ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها در حوزه مد و لباس دانشجویی به منصه ظهور رسیده و الگوهای متنوع و خلاقانه بیشتری درقیاس با گذشته به جامعه ارائه شوند.

فاطمه مهاجرانی، دبیر جشنواره در سخنان خود بر موضوعاتی همچون لزوم ایجاد ارتباط دو سویه میان جامعه صنعتگران و دانشجویان عرصه مد و لباس، دریافت 560 اثر از سوی دبیرخانه، انتخاب 358 اثر در مرحله نخست داوری، انتخاب 130 اثر در ادامه به منظور دریافت نشان شیما و حق مالکیت معنوی و تقدیر از 15 اثر برگزیده دراختتامیه دومین جشنواره ملی مد و لباس دانشجویی "پرنیا" اشاره کرد.

مهاجرانی همچنین به معرفی ترکیب اعضای شورای سیاست‌گذاری جشنواره شامل بخش‌هایی همچون رئیس و دبیر جشنواره، مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دبیر علمی، دبیر فنی و تخصصی، دبیر اجرایی و نماینده گروه‌های مختلف جشنواره اشاره کرد.

او درباره محورها و شاخص‌های ارزیابی آثار گفت: خلاقیت، نوآوری، ابتکار، رعایت اصول علمی در حوزه طراحی، استفاده از دانش فنی در حوزه الگو، دوخت و تزئینات فرهنگی اسلامی ایرانی از مهمترین ملاک‌های داوری این جشنواره است.

 دبیر جشنواره افزود: در مرحله نهایی، داوران 15 اثر را در بخش‌های پوشش اجتماعی، مجلسی، پوشش نوجوان، پوشش دانشجویی و بخش ضخیم دوزی برگزیده و شایسته تقدیر دانسته‌اند و البته افزودن بخش داوری آثار توسط گروه صنعت پوشاک جهت تبدیل ایده به ثروت، تولید انبوه و ارتباط با بازار است.

مهاجرانی همچنین به برپایی 8 نشت تخصصی و کارگاه آموزشی در زمان برگزاری جشنواره اشاره کرد.

در ادامه این نشست، وحید شالچی، مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه همه جوامع با پوشش‌های خود هویت خود را برساخت می‌کنند گفت: لباس در کشور ما تاریخ پر فراز و نشیبی دارد و ما با میراثی غنی روبرو هستیم که نقوش اصیل ایرانی گرفته تا معماری فضایی فراهم است که از حوزه لباس به مثابه فرهنگ بهره‌برداری شود.

شالچی افزود: متأسفانه در تاریخ معاصر نتوانسته‌ایم به خوبی از پتانسیل‌های فرهنگی بهره‌برداری کنیم و حوزه لباس در شرایطی به عنوان یک چالش در جامعه مطرح شد که می‌توانست در قالب یک فرصت مورد توجه قرار گیرد.

او با اشاره به جامعه 4 و نیم میلیونی دانشجوی کشور بیان کرد: این افراد نه تنها یک جامعه هدف است بلکه خود می‌تواند در مقام تولید کننده به ایفای نقش پردازد و نگاه وزارت علوم به این حوزه نگاهی ترغیبی و تشویقی است.

دومین جشنواره ملی مد و لباس دانشجویی "پرنیا" در دو محور دانشجو برای دانشجو و دانشجو برای عموم از 26 بهمن تا اول اسفند ماه به میزبانی دانشکده فنی دخترانه دکتر شریعتی برگزار می‌شود.