سرویس مد و لباس هنرآنلاین: ستاره قاضی‌پور دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت به همراه پدرش ناصر قاضی پور و برادرش صابر قاضی پور از مؤسسان مؤسسه عفاف و حجاب و برند "بنیتا" هستند که مدعی است نخستین برند در حوزه مد و لباس است که در زمینه پوشش اسلامی بانوان فعالیت خود را آغاز کرده است.

روز گذشته گفت‌وگوی هنرآنلاین با ناصر قاضی پور، مدیرعامل موسسه فرهنگی پژوهشی عفاف و حجاب "بنیتا" منتشر شد. در بخش دوم گفت‌و‌گو با مدیران موسسه فرهنگی پژوهشی عفاف و حجاب "بنیتا" با ستاره قاضی‌پور صحبت کرده‌ایم.

قاضی‌پور در مورد سابقه فعال مؤسسه عفاف و حجاب و برند "بنیتا" به هنرآنلاین گفت: سال 85 توانستیم مجوز فعالیت این مؤسسه را در قالب یک NGO از وزارت کشور دریافت کنیم که از همان زمان هم در قالب برگزاری سلسله جلساتی با افراد و کارشناسان این حوزه به شکل جدی فعالیت خود را تحت عنوان برند "بنیتا" آغاز کردیم. پس از آن در نمایشگاه‌های گوناگون حضور مؤثر و مستمر داشتیم و خاطرم هست زمانی که در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم اهتمام به حوزه عفاف و حجاب صورت گرفت نخستین مؤسسه‌ای بودیم که غرفه‌ای به این مسئله اختصاص دادیم که البته بعدها نمایشگاه قرآن کریم بخش تخصصی را شامل یک سالن بزرگ برای عفاف و حجاب در نظر گرفت.

او ادامه داد: تاکنون فعالیت صنفی مؤثری در قالب مشارکت با ارگان‌ها و سازمان‌ها داشته‌ایم و علاوه بر تولید اقلام مورد نظر، در زمینه تولید سایر محصولات فرهنگی به ویژه تصویری که به طور مثال به احادیث ائمه معصومین (ع) در مورد حجاب می‌پردازد و یا به وصایای شهدا در این مورد اشاره دارد همراه با عکس شهدا در قالب لوح فشرده و آلبوم طراحی و عرضه کرده‌ایم.

قاضی‌پور با اشاره به این که برند "بنیتا" در زمینه تولید محصولات به فناوری روز مجهز است، گفت: دستگاهی طراحی و در اختیار داریم که به شکل مکانیزه قواره‌های چادری و سایر البسه پوششی را برش می‌زند چرا که همان‌طور که می‌دانید قواره‌های چادری چهار و نیم متری تا پنج متری است. لذا با استفاده از این دستگاه خطای انسانی کاهش پیدا کرده و زوائد پارچه به حداقل می‌رسد ضمن آنکه جدول مصرف پارچه نیز با استفاده از سایزبندی‌های مختلف برای برش چادر مشکلی و سایر محصولات عفاف و حجاب تهیه کرده‌ایم که در اختیار فعالان این حوزه قرار می‌گیرد.

قاضی‌پور ادامه داد: استفاده از پارچه‌ای که نانوبیس باشد در دستور کار ما قرار گرفته است؛ پارچه چادری که با استفاده از فناوری نانو در گرمای تابستان در برابر اشعه ماورای بنفش خورشید مقاوم باشد و همچنین واترپروف بوده در فصول بارانی سال آب را به خود جذب نکند، ضمناً میزبان جذب گرد و خاک آن به حداقل رسیده باشد و تثبیت رنگ مشکی آن ماندگاری بیشتری به نسبت سایر پارچه‌های مشکی داشته باشد. متأسفانه با وجود آنکه پارچه مشکی چادری در ایران نیز خط تولید دارد اما چندان مرغوب نیست و اغلب پارچه‌های مشکی ما وارداتی است هرچند که فناوری نانو در ایران روی آن‌ها انجام می‌شود.

او درباره در مورد سایر محصولات این برند توضیح داد: مزون مؤسسه در خیابان دولت تهران است و دفتر مرکزی نیز در چهارراه پاسداران است و البته در مزون کافه‌ای هم مخصوص بانوان طراحی کرده‌ایم. این مؤسسه شعبه‌ای هم در قزوین دارد که اتفاقاً هفته پیش افتتاح شد که البته در پی رایزنی با شهرداری قزوین و در جریان یک مناقصه توانستیم این شعبه را دایر کنیم. فضای بزرگی در آنجا در اختیار داریم که وسایل و محصولات بیشتری در آن اعم از کیف و کفش و سایر اقلام مورد نیاز بانوان عرضه می‌شود. علاوه بر عرصه قواره‌های چادر مشکی و چادرهای دوخته شده، شال، روسری، گیره‌های روسری و سایر محصولات را نیز عرضه کرده‌ایم و به غیر از آن خیاط‌خانه‌ای هم داریم که کار تعمیرات و دوخت و دوز هم در آنجا به انجام می‌رسد. ما در زمینه طراحی به شکل مستقیم وارد نشدیم و همکاران کار طراحی را انجام می‌دهند و علاوه بر اقلامی از البسه و چادر و پوششی که بانوان برای موقعیت‌های رسمی آن را مورد استفاده قرار می‌دهند، برخی از محصولات ما هم مختص مجالس زنانه است که مناسب اماکن عمومی نیست.

قاضی‌پور توضیح داد: "بنیتا" فعالیتی را نیز برای دختران نوجوان به ویژه قشر سنی که به تکلیف شرعی وارد شده‌اند، انجام می‌دهد و مثلاً پوشش برخی از جشن‌های تکلیف را که شهرداری متولی آن‌هاست، مؤسسه ما تأمین می‌کند. در طراحی این پوشش ویژه سنین نوجوانی مؤلفه‌هایی همچون الوان بودن پارچه و دوری از یکنواختی و ترکیب‌های متنوع نیز به منظور ترغیب نوجوانان برای انتخاب پوشش اسلامی مورد توجه قرار می‌گیرد.

او افزود: طرح خیاطان خانگی را با هدف اشتغال زنان و بانوان بی‌سرپرست و یا بدسرپرست پیگیری می‌کنیم. به این ترتیب که یک دوره آموزشی برش چادر برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود تا آن‌ها با اصول و استانداردهای آن آشنا شده تا از طریق سامانه اینترنتی، در مواقع لزوم و بسته به نوع فعالیت در مناطق مختلف، بتوانیم برای انجام کار به نزدیک‌ترین خیاط مراجعه کنیم. از جمله دیگر کارهایی که آن را انجام داده‌ایم ایجاد کافه حجاب است به عنوان مکان امنی که بانوان در آن هفتگی گردآمده و به نوعی به هم‌اندیشی و همفکری بپردازند.