سرویس مد و لباس هنرآنلاین: برخی می‌گویند موج‌بافی هنری است که دیگر این روزها به دست فراموشی سپرده شده آن هم در کشوری که تنوع زیستی، بومی و فرهنگی فراوانی دارد و در هر قسمت آن طرح و رنگ و نقشی که بافته مردمان خوب این سرزمین است به آن هویتی زیبا بخشیده است.

موج بافی، یکی از صنایع دستی مناطق کردنشین است که بیشتر میان عشایر و کوچ نشینان این مناطق دیده می‌شود و این روزها در نمایشگاه لباس‌های اجتماعی و پارچه‌های بافت، موج بافی کردستان با نگاهی به پارچه و لباس‌های قوم کاردو و با طراحی آزاده یاسمن نبی زاده در فرهنگسرای نیاوران به نمایش درآمده است.

این در حالی است که صنعت موج بافی در منطقه کردستان سابقه قابل توجهی دارد و موج بافان اغلب در شهرهای این استان هستند و اگر به سال‌های نه چندان دور برگردیم، می بینیم بسیاری از مردم این منطقه استفاده از موج در منازل خود را نوعی هنر و خانه داری کدبانو می‌دانستند.

نمایشگاه خاطرات کردستان

این طراح جوان و خلاق به لباس نگاهی مخصوص به خودش را دارد. او می‌گوید: "لباس همان کلام ناگفته‌ای است که آدم‌ها در بدو دیدار با هم رد و بدل می‌کنند. لباس برگرفته از روح آدمی است. روحی که در تار و پود پارچه ریخته می‌شود تا به قامت ما خوش بنشیند، لباس بازی تارها و پودهاست."

همین نگاه باعث شده تا آزاده یاسمن، برای احیای دوباره هنر پارچه‌بافی ایرانی که قدمتی شش هزار ساله دارد، راه دست‌بافته‌های کهن ایرانی را با بافتن دوباره تار و پود به دنیای لباس‌های ماشینی و صنعتی امروز هموار کند.

کارهای نبی‌زاده ترکیبی از جاجیم و ابریشم است، در تمام کارهایش، پارچه از نوع پارچه‌های دست‌باف است، وی خود را ملزم می‌داند در کارهایش تنها از پارچه‌های دست‌بافته استفاده کند.

این طراح پارچه و لباس در قبال این تعهد، کارش را با جاجیم بافی شروع کرده سپس به ابریشم بافی کاشان روی آورده است و در این نمایشگاه از پارچه های دست باف موج بافی کردستان استفاده کرده است تا بتواند این صنعت فراموش شده را احیا کند.

نمایشگاه" خاطرات کردستان " ازعصر روز جمعه ١٧دی ماه ساعت ١٦در فرهنگسرای نیاوران گشایش یافته و تا ٢٦دی، از ساعت ١٠ الی ١٩ و جمعه‌ها از ساعت ١٤ تا ٢١ برپا است.

نمایشگاه خاطرات کردستان