سرویس مد و لباس هنرآنلاین:  نشست رسانه‌ای دومین کنگره شعر عفاف و حجاب با عنوان "مستور" صبح دوشنبه 13 دی با حضور حمید قبادی، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، حمیدرضا برقعی دبیر علمی کنگره و جمعی از اصحاب رسانه در ساختمان معانت هنری وزارت ارشاد برگزار شد.

حمید قبادی در این نشست با اشاره به لزوم صیانت و حمایت فکری و نظری از فعالان حوزه شعر عفاف و حجاب بیان کرد: با موضوعی در این کنگره مواجهیم که به شکل گسترده با آحاد جامعه ارتباط مستقیم دارد و با توجه به آمیختگی فرهنگ ایرانی با مسائل و دغدغه‌های دینی و اسلامی، پرداختن به موضوع عفاف و حجاب با تکیه بر ابزار گوناگون فرهنگی و هنری از مهمترین رسالت‌های موجود است.

قبادی تصریح کرد: سیاست تبیین مفاهیم ارزشی و فرهنگی از ابتدای کار در مجموعه کارگروه ساماندهی مد و لباس، از اهم اولویت‌ها بوده است و برپایی کنگره شعر عفاف و حجاب نیز در همین راستا انجام شده است.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در ادامه به بیان چرایی ورود بحث شعر به مقوله عفاف و حجاب اشاره کرد و افزود: برای تبیین این مسئله مهم و فراگیر در جامعه که موضوع مشترک میان بانوان و آقان نیز است و با تکیه بر سابقه تاریخی ما که نشان می‌دهد شعر سرآمد حوزه‌های ادبی بوده و اگر می‌خواهیم فرهنگ پوشش مناسب و توجه به مفهوم عملی عفاف در جامعه تبیین شود، به نظر می‌رسد مقوله شعر و ادبیات از مهمترین ابزار کارامد در این زمینه است.

قبادی با تأکید بر اینکه برپایی دو دوره کنگره شعر عفاف و حجاب ناشی از دغدغه‌مندی اشخاص فرهنگی و غیردولتی بوده است اظهار داشت: در این بین دولت و کارگروه ساماندهی مد و لباس با درک اهمیت موضوع زمینه اجرایی شدن این مهم را فراهم کرد و موضوع کنگره شعر عفاف و حجاب در دستور کار کارگروه قرار گرفت.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور گفت: تولید محتوا از مهمترین اهداف دومین کنگره شعر عفاف و حجاب است و کیفیت آثار رسیده حاکی از آن است که خروج کنگره، آمادگی لازم برای ورود به سایر حوزه‌های هنری همچون فیلمنامه و نمایشنامه‌نویسی را دارد.

او ادامه داد: باید زمینه فرهنگ‌سازی در این‌باره فراهم شود و سایر حوزه‌های هنری می‌توانند از خروجی کنگره شعر عفاف و حجاب برای تولید محصول هنری ماندگار و قابل عرضه در بین جامعه بهره گیرند.

قبادی همچنین به لزوم کاربردی ساختن اشعار برگزیده کنگره اشاره کرد و گفت: ساخت سرود و پخش از رسانه ملی و یا ورود اشعار برگزیده حوزه کودک و نوجوان به کتب درسی می‌تواند یکی از مهم‌ترین دستاوردهای این دوره از کنگره و دوره‌های بعدی آن باشد.

حمیدرضا برقعی، دبیر علمی کنگره شعر عفاف و حجاب نیز در این نشست با ارائه گزارش عملکردی از متولیان برگزاری این رویداد گفت: افزایش توجه به عنصر عاطفه در اشعار رسیده بسیار مشهود بوده است و اشعار رسیده به دستمان حامی از آن است که شعرا با رویکرد جوششی در ارتباط با موضوع عفاف و حجاب سروده‌اند و از سرودن اشعار شعاری و کوششی پرهیز کرده‌اند.

برقعی با اعلام خبر رونمایی از کتاب دومین کنگره شعر عفاف و حجاب در مراسم اختتامیه اظهار داشت: فردا و در مراسم اختتامیه از کتاب دومین کنگره رونمایی می‌شود و با توجه به رشد کمی و کیفی اشعار در سبک‌های کلاسیک، ترانه و سرود، کتاب این دوره در قیاس با دوره قبل پیشرفت محسوسی داشته است.

دبیر علمی کنگره شعر عفاف و حجاب از اجرای حجت اشرف زاده در مراسم اختتامیه کنگره خبر داد و گفت: ترانه برگزیده دوره قبل توسط خواننده مطرح کشورمان حجت اشرف زاده خوانده شده و فردا در مراسم اختتامیه از این اثر نیز رونمایی می‌شود.

برقعی همچنین از تولید و اجرای سرودهای از اشعار برگزیده دراین بخش خبر داد و افزود: فردا در مراسم اختتامیه از یکی از این سرودها که توسط یکی گروه موسیقیایی از شهرستان گراش استان فارس اجرا شده رونمایی می‌شود.

او همچنین در خاتمه به برخی توفیقات حاصل از نخستین دوره برگزاری کنگره شعر عفاف و حجاب در سال گذشته اشاره و تصریح کرد: مشاعره اشعار کتاب دوره نخست کنگره در برنامه تلویزیونی مشاعره دکتر آذر، بهره‌برداری هنری موسسه اوج از خروجی دور نخست و تیراژ بالای چاپ و فروش کتاب دوره نخست کنگره در نمایشگاه بین المللی کتاب از مهمترین دستاوردهای این رویداد بوده است.

اختتامیه دومین کنگره شعر عفاف و حجاب با عنوان "مستور" سه‌شنبه 14 دی ساعت 15 در تالار رودکی برگزار می‌شود و در آن از 12 برگزیده این رویداد تقدیر و تجلیل به عمل می‌آید.