سرویس مد و لباس هنرآنلاین: بنفشه مقدم، مدیر گروه طراحی پارچه و لباس دانشگاه هنر و داور چند دوره جشنواره مد و لباس فجر، درباره اهمیت بخش علمی و دانشگاهی در ششمین جشنواره فجر به خبرنگار هنرآنلاین، گفت: با توجه به نوپایی این گرایش در دانشگاه‌های هنری کشور، یکی از رسالت‌های اعضای هیئت علمی و اساتید دانشگاهی این است که هنرجویان در سطح آکادمیک با سوژه‌های کاربردی و بروز در این زمینه آشنا شوند و تمرکز فعالیت خود را بر روی این موضوعات قرار دهند.

او در ادامه تصریح کرد: به عنوان مثال چند سالی است که اغلب دانشجویان به تقلید از یکدیگر و در فضایی به وجود آمده گرایش بسیاری به تحقیق و ارائه مقالات پژوهشی در زمینه لباس دوران صفویه دارند و این در حالی است که بسیاری از آن‌ها نمی‌دانند در تاریخ گذشته کشورمان جستجوی چه چیزهایی برای تحول مثبت و سازنده مد کشورمان مؤثر است.

مدیر گروه طراحی پارچه و لباس دانشگاه هنر با اشاره به اینکه باید از انتشار و دریافت جایزه برای مقالات تکراری در جشنواره ششم مد و لباس فجر جلوگیری کرد اظهار داشت: ما چندین سال از علم مد جهان عقب افتاده‌ایم و با قرار گرفتن در حلقه‌های تکرار راه به جایی نخواهیم برد.

مقدم افزود: از طرفی دیگر روان‌شناسی و جامعه‌شناسی مد از مهم‌ترین اصول طراحی لباس است و باید دانشجویان این حوزه با این مسائل به خوبی آشنا باشند.

داور چندین دوره جشنواره مد و لباس فجر در ادامه به لزوم توجه به موضوع بازاریابی مد در طرح‌های پژوهشی، مقالات، پایان‌نامه‌ها و نشست‌های علمی و کارگاه‌های آموزشی جشنواره مد و لباس فجر اشاره و تصریح کرد: البته ایرادی نیز به درس دانشگاه‌ها وارد است که بسیاری از مباحث تکراری هنوز هم در مقاطع مختلف رشته‌های مرتبط با حوزه مد و لباس در حال تدریس است و از همین رو موضوعات نو و بروزی همچون مارکتینگ مد از سوی مقاله نویسان به دست فراموشی سپرده شده است.

مقدم در خاتمه گفت: جشنواره مد و لباس فجر باید تلاش کند تا زمینه ظهور و بروز جدیدترین مقالات و بروزترین آن‌ها را به وجود آورده و زمینه برای شناسایی دانشجویان متخصص و فعال در بخش پژوهش و مقاله‌نویسی مد فراهم شود.