سرویس مد ولباس هنرآنلاین: شانزدهم آذرماه در تقویم کشورمان با عنوان روز دانشجو نامگذاری شده است.

بی‌شک با نگاهی کلی به رشته‌ها و گرایشات دانشگاهی، طراحی لباس را می‌توان در زمره رشته‌های پرخرج دانشگاهی به شمار آورد و بر اساس برخی از اطلاعات آماری دانشجویانی که در کالج‌های برتر دنیا تحصیل می‌کنند برای راه‌اندازی یک شوی کامل و ارائه مجموعه‌ای از طراحی‌های جدیدشان تا 10 هزار پوند هم هزینه می‌کنند.

با این وجود و بر اساس همه جذابیت این رشته تحصیلی همه ساله بر تعداد علاقه‌مندان و داوطلبان کنکور طراحی مد و لباس افزوده شده و در سطح جهانی دیده می‌شود که گاه شمار این دانشجویان فراتر از ظرفیت دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها می‌شود.

البته یکی از مهمترین معضلات حاکم بر این عرصه هنری این است که معمولاً دانشجویانی در این رشته تحصیلی خاص موفق شده کار مناسبی برای خود دست و پا می‌کنند که از پشتوانه مالی و حمایت‌های مناسبی برخوردار باشند و متأسفانه مشاهده می‌شود که تعداد زیادی از آن‌ها پس از اتمام دوره تحصیلی به شغل‌های غیرمرتبط مشغول می‌شوند.

هرچند بسیاری از دانشجویان از نبود منابع بروز و کاربردی در فضای دانشگاهی گله‌مندند اما نباید از کنار مهمترین خدمات ارائه شده در دانشگاه‌های مرتبط با حوزه طراحی مد و لباس به سادگی عبور کرد.

در میان سایر مزایای تحصیل در حوزه طراحی پارچه، مد و لباس می‌توان به انجام طرح‌ها و پروژه‌های پژوهشی و مطالعاتی در موضوعات مرتبط با پوشاک ایرانی و اسلامی، کارآفرینی و بسترسازی برای اشتعال دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاه‌ها، طراحی و برگزاری مسابقات و جشنواره‌های موضوعی از جمله جشنواره ملی مد و لباس دانشجویی دیبا و جشنواره ملی نقش تن پوش، طراحی و تولید البسه و مانتوی دانشگاهی و مشاغل، انتشار ژورنال مد و لباس ایران، راهبری مرکز آموزش تا اشتغال در حوزه طراحی لباس، حضور و همکاری در کارگروه‌ها و ستادهای کشوریو برگزاری نشست‌ها و مجامع علمی و ترویجی، اشاره کرد که همگی می‌توانند نقش مؤثر و پویایی درپیشرفت همه جانبه هنرمندان این عرصه داشته باشند.

به هر روی تعداد زیادی از دانشگاه‌های کشور در راستای اهداف و برنامه‌های خود به حوزه پژوهشی، آموزشی و فرهنگی به ویژه دررشته طراحی مد ولباس و پوشاک ایرانی و اسلامی به شکل جدی بها داده و امید است در ادامه شاهد ورود هر چه بیشتر و بهتر دانشجویان نخبه به بازار طراحی و تولید پوشاک ایرانی باشیم.