سرویس مد و لباس هنرآنلاین: دومین جلسه شورای سیاست‌گذاری دومین کنگره شعر عفاف و حجاب روز دوشنبه 15 آذرماه با حضور حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، سیدحمیدرضا برقعی دبیر علمی این کنگره، مهدی افضلی مدیرعامل موسسه توسعه هنرهای معاصر، مهدی سیف جمالی، محمدعلی مجاهدی، اسماعیل امینی، سعید بیابانکی و سید محمدجواد شرافت و دیگر اعضای شورا برگزار شد.

قبادی در ابتدای این جلسه، به برپایی نشست تخصصی بانوان شاعر در کنگره ملی شعر عفاف و حجاب اشاره کرد و گفت: خوشبختانه حضور بانوان شاعر در این جلسه بازخوردهای بسیار خوب و مطلوبی هم در عرصه رسانه و هم در میان فعالان حوزه ادبیات عفاف و حجاب داشت و نکات قابل توجهی در راستای ایجاد گرایش‌های جدید در این حوزه مطرح شد.

او افزود: دومین کنگره شعر عفاف و حجاب در قیاس با نخستین دوره خود گام‌های بلندی برداشته و توانسته است جای خود را در میان سازمان‌های مردم‌نهاد و خانواده شعر و ادبیات کشور باز کند.

قبادی با تقدیر از زحمات مدیر موسسه توسعه هنرهای معاصر برای این رویداد فرهنگی و هنری اظهار داشت: خوشبختانه تا به امروز ستاد کنگره شعر عفاف و حجاب شکلی پویا داشته و در جلسات مختلف فضایی مطلوب برای همفکری به منظور برپایی هر چه بهتر کنگره فراهم بوده است.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور همچنین بر لزوم کاربردی ساختن آثار برگزیده کنگره شعر عفاف و حجاب تأکید و بیان کرد: آثار منتخب بخش کودک و نوجوان قابلیت آن را دارد که در کتاب‌های درسی و یا نشریاتی چون مجله رشد به چاپ رسد. لازم است در این راستا مذاکراتی با رئیس شورای تألیف کتب درسی داشته باشیم اما در مجموع با تکیه بر پتانسیل‌های موجود در نهادهایی چون آموزش‌وپرورش، شهرداری و صداوسیما جریان‌سازی این موضوع پیگیری می‌شود.

در ادامه این جلسه، سید حمیدرضا برقعی دبیر علمی این کنگره به ارائه گزارشی از عملکرد دبیرخانه دومین کنگره شعر عفاف و حجاب پرداخت و گفت: حدود 2 هزار اثر به دبیرخانه رسید و نکته قابل توجه پیشرفت کیفی آثار رسیده در قیاس با سال گذشته بود.

برقعی در ادامه به مواردی همچون توجه ویژه دومین کنگره شعر عفاف و حجاب به بخش سرود و نغمات آئینی، دریافت و انتخاب حجم قابل قبولی از آثار رسیده در بخش‌های شعر کلاسیک، سپید و نیمایی و کودک و نوجوان، انتخاب حدود 600 اثر برای مرحله دوم داوری از میان آثار دریافتی و نبود کیفیت قابل قبول در بخش طنز شعر عفاف و حجاب اشاره کرد.

دبیر دومین کنگره شعر عفاف و حجاب از اجرای شعر برگزیده نخستین دوره کنگره و اجرای آن به شکل ترانه از سوی حجت اشرف‌زاده خبر داد و گفت: شعر برگزیده دوره قبل، اثری از رضا نیکوکار بود که مقررشد توسط حجت اشرف‌زاده خوانده شده و در مراسم اختتامیه کنگره اجرا شود.

یکی دیگر از بخش‌های مهم این جلسه تعیین مکان و زمان برگزاری مراسم اختتامیه دومین کنگره شعر عفاف و حجاب بود که اعضای شورای سیاست‌گذاری با بررسی گزینه‌های مختلف، بهترین مکان برای برپایی این رویداد را تالار رودکی دانسته و انتخاب زمانی بین 12 تا 15 دی را به منظور برپایی مراسم اختتامیه کنگره در نظر گرفتند.

برقعی درباره کمیت آثار برگزیده و معرفی در مراسم اختتامیه نیز گفت: قرار است در این مراسم از 12 اثر برگزیده در بخش‌های مختلف تقدیر شود.

در بخشی از این جلسه اسماعیل امینی از داوران دومین کنگره شعر عفاف و حجاب پیشنهاد‌هایی در ارتباط با لزوم رسانه‌ای کردن این رویداد از طریق امکانت مختلف موجود و همراهی اعضای شورای سیاست‌گذاری با این جریان، جلوگیری از دستاویز شدن این رویداد با بازی‌های سیاسی، پرداخت به شعر مقاومت و جایگاه مقوله عفاف و حجاب در جهان اشاره کرد.

مهدی افضلی، مدیرعامل موسسه توسعه هنرهای معاصر نیز پیشنهاد‌هایی همچون برگزاری مراسم بزرگداشت شهدای عفاف و حجاب در مراسم اختتامیه، لزوم ایجاد دبیرخانه دائمی کنگره و دعوت از گروه‌های شهرستانی برای اجرای سرود منتخب کنگره مطرح کرد.