سرویس مد و لباس هنرآنلاین: به واقع هوادار و طرفدار کلیدواژه‌هایی هستند که نه فقط در جامعه ورزشی بلکه در بین بسیاری از حوزه‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی مطرح‌اند و در حوزه وسیع و پرتکاپوی مد و فشن هم جای بحث دارند.

واقعیت آن است که خریداران همیشگی یک برند، سرمایه‌های بزرگی برای صاحبان آن محسوب می‌شوند و در چنین شرایطی هستند طراحان و تولیدکنندگانی که پس از سال‌ها ممارست و تلاش حتی نتوانسته‌اند یک مشتری وفادار به خود را داشته باشند.

در این بین جای این پرسش باقی است که رمز موفقیت بسیاری از برندهای مد و لباس چیست و چگونه با قیمت‌های بالاتر محصولات رقبای خود را کنار می‌زنند؟

در اینجا لازم است برای پاسخ به این پرسش به موضوعی با عنوان رفتار مصرف‌کننده بپردازیم.

رفتار مصرف‌کننده ترکیب روان‌شناسی و بازاریابی است و طبق تعریف شناخت رفتار مصرف‌کننده، نقش و کارکرد سلسله رفتارها در تصمیم‌های خرید مشتریان را بررسی می‌کند.

هدف این علم غنی، تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان بالفعل، وفادار و همیشگی بوده و به تثبیت موقعیت و ایجاد تصویری شایسته در ذهن مشتریان کمک کنیم.

روان شناسان بر این نکته اتفاق نظر دارد که این ضمیر ناخودآگاه، خودآگاه انسان است که ما را جذب آگهی‌های تبلیغاتی، برندها و محصولات می‌نماید و در تحریک ما در زمینه تصمیمات خرید نقش اساسی ایفا می‌نماید.

واقعیت آن است که مشتریان در برخی مواقع برای خریدهای خود دلیل مستدل و منطقی ندارند. بسیاری از خریدهای افراد نه بر پایه نیاز بلکه بر مبنای آز انجام می‌شود، بنابراین امروزه تحقیقات بازار به شیوه‌های گذشته با چالش‌های جدیدی روبه‌رو شده و دچار نوعی سردرگمی شده است.

رفتار مصرف‌کننده طی سال‌های اخیر توجه بسیاری از صاحب‌نظران، تولیدکنندگان و مؤسسات خدماتی را به خود جلب کرده است و بیانگر تصمیم‌گیری صحیح و ایجاد استراتژی‌ها و تاکتیک‌های مؤثر بازاریابی و فروش منوط به شناسایی و درک صحیح سازمان‌ها از مصرف‌کنندگان و خریداران است.

مواردی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین زمینه‌های این بحث عبارتند از توقعات، سلیقه‌ها و نیازهای مصرف‌کننده و مشتریان که به کمک این علم می‌توان از طریق شناسایی رفتار مصرف‌کننده، عوامل مؤثر در برگزیدن مارک کالا را مورد بررسی قرار داد و نیز عوامل فرهنگی و اجتماعی مؤثر بر تصمیم‌گیری مصرف‌کننده را مورد تحلیل کرد.

با به‌کارگیری صحیح روش‌های مطالعه در مورد رفتار مصرف‌کننده و پیش‌بینی رفتارهای مرتبط با خرید، می‌توان به ساخت و ارائه بهتر کالا پرداخت که در نهایت منجر به افزایش فروش و رضایت مشتری می‌شود.