به گزارش هنرآنلاین، برنامه " گفت و گوی فرهنگی " با موضوع  (فرصت‌های فرهنگی فرش دست بافت و چالش‌های پیش روی آن) با حضور تورج ژوله ، پژوهشگر و استاد فرش شناسی و عضو شورای پژوهش مرکز ملی فرش ، خلیقی ، مدیرعامل شرکت فرش گره و مدرس دانشگاه و محمد خانی زاده ، رئیس هیئت مدیره انجمن رفوگران روانه آنتن شد.

خلیقی با بیان اینکه هر فرش دست بافت یک قصه دارد  ، عنوان داشت: در فرش ایرانی چند بعد دیده می‌شود و همتا ندارد .

ژوله در ادامه این گفت و گو  با بیان اینکه بدترین دوران فرش دست بافت ایران روزهای فعلی است ، گفت : وضعیت این روزهای فرش نشان می‌دهد هرگاه نگاه ما به مقوله فرهنگی و هنری مانند فرش دست بافت  به دلیل اهمیت اقتصادی باشد  و دولتمردان تنها به سود اقتصادی و ارز آوری حاصل از آن توجه کنند وضعیت به همین صورت فعلی بغرنج خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه نگاه به عنوان اثر هنری رنگ باخته است،گفت : مسائل هنری و کیفی جای خود را به سود و ارز داده‌اند و تعجبی ندارد که در این وضعیت فرش ماشینی به دلیل افزایش سرعت عرضه جای فرش دست بافت را می‌گیرد.

پژوهشگر فرش دست بافت ایران گفت : متولیان فرهنگ و هنر کشور در معرفی و هدایت فرش دست بافت خیلی کوتاهی کرده‌اند و غفلت مسئولان و عدم مدیریت صحیح سبب عدم شناخت افراد نسبت به فرش دست بافت و موضوع هنری بودن آن شده است .

خانی زاده ارزان بودن فرش دست بافت تولید شده در کشورهای دیگر ، تبلیغات گسترده و جعل عنوان و طرح‌های ایران را از  دلایل افت بازار فرش برشمرد و گفت:  اکنون قیمت تمام شده فرش دست بافت در ایران خیلی بالاست ،  اما در مورد تجارت خارجی قیمت نمی‌تواند دلیل کاهش تجارت باشد ، بحث بازار مطرح می‌باشد.

وی در توضیح مطلب فوق گفت : در دولت‌های مختلف سیاستگذاری مختلفی در این حوزه وضع شده است. به عنوان مثال درسال 74 قانونی تصویب شد که به موجب آن صادرکننده موظف به پیمان سپاری ارزی می‌شد و سپس اقدام به صادرات فرش می‌نمود و اگر نمی‌توانست فرش خود را به فروش برساند ارز به او بازگردانده می‌شد و این یک سیاستگذاری غلط بود.

رئیس هیئت مدیره انجمن رفوگران در ادامه گفت : اوج صادرات فرش در دهه 60 بود  و پس از آن صادرات فرش کاهش چشمگیری داشت که به دلیل تصویب این قانون بود و فرصت را به چین ، هند و پاکستان داد و پس از آن موضوع  تحریم  سبب شد کشورهای زیادی بازار فرش را از ایران بگیرند.

خانی زاده عنوان کرد : صادرات کالاهای منحصر به فرد مانند فرش دست بافت نیاز به حمایت ویژه از سوی دولت دارد زیرا سبب اشتغال زایی در کشور می‌گردد.

وی تصویب بیمه قالی بافان را از بهترین رویدادهای این حوزه در دولت دهم برشمرد و گفت : فرش بافان با مبلغ کم بیمه می‌شدند که در چند سال اخیر مورد غفلت واقع شده است.

خلیقی به عنوان مدرس طراحی فرش‌های ایرانی گفت : کمبود علم در طراحی سبب طرح‌های بی هویت و بی ریشه که جزئی از فرهنگ ایران نیست شده به این معنا که امروز طراحان ما مجری شده‌اند و به آن‌ها گفته می‌شود که چه طرحی بکشند و در واقع کار هنری و ایده هنری درکار نیست.

ژوله گفت: هنر بافندگی مقوله میانه سنت و هنر است و به علم زیادی برای مدیریت نیاز دارد. نمی‌توان گفت اگر سنت از نظر اقتصادی به صرفه نباشد بتوان آن را کنار گذاشت.

خانی زاده نیز در پایان گفت و گو اظهار امیدواری کرد با توافق هسته ای  فرش  ایران به بازارهای جهانی باز می‌گردد و بخش تجارت این حوزه فعال خواهد شد و این مستلزم این است که دولت در کنار بافندگان بایستد و دوباره بتوانیم به جایگاه گذشته بازگردیم.

فایل صوتی برنامه «گفت و گوی فرهنگی» از سایت شبکه قابل دریافت است.