سرویس مد و لباس هنرآنلاین: دستورات اندازه‌گیری متفاوتی در مورد لباس‌های مختلف وجود دارند، از اندازه‌گیری آمریکایی و فرانسه گرفته تا سایزبندی لباس‌های ایرانی. 

در این میان یکی از قابلیت‌های طراحان، تولیدکنندگان و مخاطبان عرصه مد لباس این است ﮐﻪ ﺑﺘﻮﺍﻧند ﺳﺎﯾﺰﻫﺎﯼ ﺍﺳﺘﺎﻧﺪﺍﺭﺩ ﺟﻬﺎﻧﯽ ﻭ ﮐﺸﻮﺭﻫﺎﯼ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻫﻢ ﺗﺒﺪﯾﻞ ﮐﻨﯿﺪ.

در ادامه به ﺩﺳﺘﻮﺭﺍﻟﻌﻤلی اشاره می‌کنیم که ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﻗﺎﺩﺭ ﻣﯽ‌ﺳﺎﺯﺩ ﺳﺎﯾﺰﻫﺎﯼ ﺍﺳﺘﺎﻧﺪﺍﺭﺩ ﺟﻬﺎﻧﯽ ﻭ ﮐﺸﻮﺭﻫﺎﯼ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺭﺍ به هم ﺗﺒﺪﯾﻞ ﮐﻨﯿﺪ.

مثلاً ﺩﺭ ﺁﻣﺮﯾﮑﺎ ﻭ ﮐﺎﻧﺎﺩﺍ ﺳﺎﯾﺰ 2 ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺳﺎﯾﺰ 4 ﺍﻧﮕﻠﯿﺲ ﺍﺳﺖ، ﺳﺎﯾﺰ 6 ﺁﻣﺮﯾﮑﺎﯾﯽ ﺑﺎ 8 ﻭ ﺳﺎﯾﺰ 8 ﺑﺎ 10 ﺍﻧﮕﻠﯿﺴﯽ ﻭ ... ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺍﺳﺖ.

ﺩﺳﺘﻮﺭﺍﻟﻌﻤﻞ ﺗﺒﺪﯾﻞ ﺳﺎﯾﺰﺑﻨﺪﯼ ﺁﻣﺮﯾﮑﺎﯾﯽ ﺑﻪ سایزبندی ﺍﺭﻭﭘﺎﯾﯽ به این صورت است که ﻫﻨﮕﺎﻣﯽ ﮐﻪ ﻗﺼﺪ ﺩﺍﺭﯾﺪ ﺳﺎﯾﺰ ﺁﻣﺮﯾﮑﺎﯾﯽ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺳﺎﯾﺰ ﻓﺮﺍﻧﺴﻮﯼ ﺗﺒﺪﯾﻞ ﮐﻨﯿﺪ ﺑﺎﯾﺪ ﻋﺪﺩ 30 ﺭﺍ ﺑﻪ ﺳﺎﯾﺰ ﺁﻣﺮﯾﮑﺎﯾﯽ ﮐﺎﻧﺎﺩﺍﯾﯽ ﺍﺿﺎﻓﻪ ﮐﻨﯿﺪ ﺑه طوری که ﺳﺎﯾﺰ 2 ﺁﻣﺮﯾﮑﺎﯾﯽ ﺑﺎ ﺳﺎﯾﺰ 32 ﻓﺮﺍﻧﺴﻮﯼ، 4 ﺑﺎ 34 ﻭ 6 ﺁﻣﺮﯾﮑﺎﯾﯽ ﺑﺎ 36 ﻓﺮﺍﻧﺴﻮﯼ ﻭ ... ﺑﺮﺍﺑﺮﯼ ﺩﺍﺭﺩ.

ﺳﺎﯾﺰﺑﻨﺪﯼ ﻟﺒﺎﺱ‌ﻫﺎ ﺩﺭ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﻧﯿﺰ ﻃﺒﻖ ﺍﺳﺘﺎﻧﺪﺍﺭﺩ ﺍﺭﻭﭘﺎﯾﯽ ﺍﺳﺖ. ﯾﻌﻨﯽ ﺍﮔﺮ ﺷﻤﺎ ﺳﺎﯾﺰ 42 ﻫﺴﺘﯿﺪ ﺳﺎﯾﺰ ﺷﻤﺎ ﺩﺭ ﺳﯿﺴﺘﻢ ﺁﻣﺮﯾﮑﺎﯾﯽ 12 ﺍﺳﺖ.

به هر روی دقت داشته باشید که انتخاب درست سایز لباس از کلیدی‌ترین اصول خرید محصولات در این حوزه است و اگر لباسی که می‌پوشید سایز حقیقی شما باشد نه تنها از لحاظ تناسب اندام خوب نشان داده می‌شوید بلکه زیبایی شما چند برابر افزایش می‌یابد.

پس سایزبندی پوشاک در جهان، به سه طریق صورت می‌گیرد: سیستم آمریکایی، سیستم اروپایی و سیستم انگلیسی که البته در سال‌های اخیر سیستم استرالیایی، آلمانی و ایتالیایی نیز اضافه شده است به این ترتیب که سایز یک لباس در هر یک از سیستم‌ها با عددی متفاوت با دیگری بر روی برچسب به نمایش گذاشته می‌شود.

اما به خاطر داشته باشید که سیستم سایزبندی استاندارد در کشور ما نیز با سیستم اروپایی مطابقت می‌کند.

در ادامه جدول کامل سایزبندی در دنیا را ببینید: 

سایز