سرویس مد و لباس هنرآنلاین: نرگس طافی، هنرمند طراح لباس که با اثر "استقامت" در نخستین نمایشگاه لباس عاشورایی حضور به هم رسانده است، دراین‌باره به خبرنگار هنرآنلاین، گفت: یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین ویژگی‌های ماندگاری و پیروزی تاریخی واقعه عاشورا، حضور پررنگ زنانی بود که با مردان خود همراه شدند و استقامت و صبر و بردباری آن‌ها در تمام مسیر همواره مثال‌زدنی و در تاریخ ماندگار شد.

طافی درباره مانتویی که برای این دوره از نمایشگاه طراحی کرده است توضیح داد: طرح ارائه داده شده برگرفته از استقامت زنان پا به پای مردان در واقعه عاشورا و مصداقی از نقش پررنگ بانوان در به ثمر رسیدن این رویداد عظیم تاریخی است.

او افزود: در طراحی این اثر از المان‌هایی همچون آستین بالا زدن زنان در کنار مردان که نشانه‌ای از همراهی دوشادوش آن‌ها است و همچنین طیف رنگی سبز را هم که به نوعی یادآور سپاه امام حسین (ع) و یاران ایشان است، بهره گرفته‌ام.

این هنرمند طراح لباس به طراحی یک شال در کنار این مانتو اشاره و تصریح کرد: شالی که در کنار این مانتو طراحی شده، کاربرد مانتو را به چند حالت تقسیم می‌کند و از جمله آنکه می‌توان با بستن این شال دور مانتو، بستن چادر به دور کمر برای انجام کارهای دشوار را تداعی کرد.

طافی، بلندی و سادگی این مانتو را تداعی‌گر مفهوم استقامت برشمرد و بیان کرد: هر زمان و برهه تاریخی بسته به رویدادی که در خود جای داده است می‌تواند زمینه‌ساز برانگیختن تفکر طراحان لباس برای ارائه الگوهای متناسب با آن رویداد را داشته باشد، اما به عقیده من صبر و استقامت از مهم‌ترین صفات برجای‌مانده از این واقعه عظیم تاریخی است و من تلاش کردم تا برای هر بخش از طراحی این مانتو توجیهی در تعریف و نمایش این مفهوم داشته باشم.

او در ادامه به لزوم اطلاع‌رسانی هر چه بهتر برای برپایی دوره‌های بعدی نمایشگاه لباس عاشورایی اشاره کرد و گفت: من به مراتب سایت کارگروه بنیاد ملی مد و لباس را چک می‌کنم و تلاشم بر این است تا در تمامی نمایشگاه‌ها و جشنواره‌هایی که این نهاد در زمینه طراحی مد و لباس برگزار می‌کند، حضور به هم رسانم، اما تصورم بر این است که با توجه به برگزاری نخستین دوره نمایشگاه لباس عاشورایی، اطلاع‌رسانی مطلوبی به طراحان لباس کشور انجام نشده و امید است در دوره‌های بعدی این حرکت به شکلی پویاتر و با حضور پررنگ و بیشتر طراحان کشور برپا شود.

طافی افزود: عقیده من این است که طراحان لباس ایرانی باید به حضور پررنگ و پویا در رویدادهای داخلی فکر کنند، چرا که از مسیر بالندگی در همین نمایشگاه‌های مناسبتی و همسو با فرهنگ و تفکر ایرانی و اسلامی خودمان است که می‌توانیم به معرفی مد و لباس کشورمان در سطح جهان فکر کنیم و موجب معرفی هر چه بهتر فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی به سایر نقاط جهان شویم.

این طراح لباس درباره جای خالی لباس نواحی و یا طراحی و برش‌های خاص در لباس مردان نیز گفت: البته طرح، دوخت، برش، رنگ و بافت پارچه از مهم‌ترین بخش‌های مورد توجه طراح در خلق یک ایده و اثر جدید است و شاید با توجه به ازدیاد طرح‌های چاپی بر روی تی‌شرت و بلوزهای مردانه، جای خالی این فاکتورهای مهم کمی به چشم آید که بی‌شک در دوره‌های بعدی طراحان لباس فرصت بیشتری دارند که به تمامی ابعاد طراحی یک لباس توجه کرده و علاوه بر چاپ، شاهد ورود دیگر اصول طراحی لباس در بخش مردان نیز باشیم.

طافی در خاتمه درباره دیگر فعالیت‌های خود اظهار داشت: در حال تولید جدیدترین کالکشن خود با عنوان ایستایی و سکون هستم و در آینده نزدیک از این مجموعه رونمایی می‌کنم.

نخستین نمایشگاه لباس عاشورایی به همت کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، همزمان با دهه دوم ماه محرم از 26 مهر تا 2 آبان‌ در تالار وحدت برپا است.