سرویس مد و لباس هنرآنلاین: چهارمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت پوشاک ایران که از 13 شهریور ماه هر روز از ساعت 12 تا 20 در سالن 38B محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران میزبان علاقه‌مندان و فعالان این عرصه بود، امروز سه‌شنبه 16 شهریور به کار خود پایان می‌دهد.

در این نمایشگاه حدود 50 شرکت داخلی و 30 شرکت‌کننده خارجی با ارائه جدیدترین کلکسیون‌های تولیدی خود، طرح‌های برگرفته از فرهنگ ایرانی اسلامی را به مخاطبان خود معرفی کردند که البته طرح‌ها و نقش‌های کپی و تکرار شده از البسه کشور دوست و همسایه ترکیه همچنان حضور پررنگ‌تری از خود به نمایش گذاشتند.

از مهمترین اخبار حاکم بر این دوره از نمایشگاه استفاده از سیستم کدگذاری بین‌المللی GS1 با همکاری مرکز ملی شماره‌گذاری ایران برای نخستین بار در نمایشگاه بود که در این سیستم که با اپلیکیشن‌های خاص طراحی شده است غرفه‌داران می‌توانند کلیه اطلاعات آماری و کیفی محصولات خود را ظرف چندثانیه به سمع و نظر بازدیدکنندگان برسانند و هر بازدیدکننده هم با نصب آن، به محض ورود به سالن کلیه اطلاعات دلخواه خود را بدون کمترین محدودیت دریافت کند.

البته ذکر این نکته خالی از لطف نیست که غرفه‌داران آنگونه که باید و شاید از این دستگاه و خاصیت آن در نمایشگاه استفاده نکرده و اطلاعات آماری را از طریق آن در اختیار بازدیدکنندگان نگذاشتند و همچنان روش‌های سنتی راهکار معرفی محصولات‌شان بود.

امسال 45 اکیپ از سوی ستاد برگزاری نمایشگاه به 45 شهر برگزیده ایران اعزام شده و با اطلاع‌رسانی به خرده‌فروشی‌های لباس و جمع‌آوری اطلاعات آنان پشتوانه قابل اعتنایی برای نمایشگاه فراهم کردند. نکته قابل تأمل در این حوزه هم آنکه کمال بهره‌جویی از این اطلاع‌رسانی را غرفه‌های ترک حاضر در نمایشگاه استفاده کردند.

تخلف عجیب دیگری که از همسایگان ترک نمایشگاه ایران مد صورت گرفت این موضوع است که آنها فروش به دلار و یا تبدیل دلار به ریال را در نمایشگاهی که در آن فروش محصولات امری غیرمجاز محسوب می‌شود در پیش گرفتند و حتی آنها سفارش کالا جهت تحویل در تهران و درب منازل را به مشتریان پیشنهاد می‌دادند.

دیگر آنکه توجه به موضوع قاچاق پوشاک یکی از مسائلی مهمی بود که قرار است برپایی چنین نمایشگاه‌هایی راهکاری برای مبارزه همه‌سویه با این پدیده خلاف قانون و اخلاق باشد اما در این نمایشگاه بسیاری از غرفه‌داران ایرانی به حضور شرکت‌های سوری آن هم بدون پرداخت ارز وارداتی و گمرک معترض بودند.

از دیگر نکات جالب توجه چهارمین نمایشگاه بین المللی پوشاک ایران هم حضور حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و مهدی یکتا دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران در برنامه روی خط خبر شبکه خبر آن هم به صورت زنده بود که بحث‌های چالشی مطرح شده در نشست خبری این رویداد را در خود جای می‌داد.

به هر تقدیر، ایجاد رقابت و تبادل اطلاعات بین تولیدکنندگان و صادرکنندگان پوشاک، ارتقای سطح تولید داخلی کشور، علمی کردن طرح تولید لباس داخلی، کمک به توسعه اشتغال، بازاریابی و افزایش صادرات و افزایش راندمان تولید داخلی مهمترین اهداف برگزاری چهارمین نمایشگاه بین المللی صنعت پوشاک ایران بود که امید است در ادامه مسیر شاهد بازخوردهای مثبت از این اهداف متعالی در عرصه هنری و صنعتی مد و لباس ایرانی و اسلامی باشیم.