سرویس مد و لباس هنرآنلاین : روز چهارشنبه 25 فروردین‌ماه نمایندگانی از ایتالیا و ایران با حضور نخست‌وزیر ایتالیا و وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان، 12 موافقت‌نامه همکاری در بخش‌های مختلف از جمله انرژی، فولاد، مخابرات و هوانوردی، فرودگاهی، پزشکی و منسوجات امضا کردند. در این راستا کلودیو مارنزی رییس فدراسیون مد و منسوجات ایتالیا (SMI) و ابوالقاسم شیرازی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک ایران با امضای تفاهم‌نامه‌ای همکاری ایران و ایتالیا را در بخش پوشاک آغاز کردند.

محمدجواد صدق‌آمیز مشاور اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران و سردبیر مجله اتحادیه صنف پوشاک در گفت‌و‌گو با هنرآنلاین در مورد این تفاهم‌نامه گفت: تفاهم‌نامه همکاری دارای سه محور است که در 6 بند تنظیم شده است و اولین بخش این تفاهم‌نامه در خصوص همکاری آموزشی و پژوهشی است. البته همکاری ما با دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی اروپایی از چند ماه پیش آغاز شده و اولویت‌های آموزشی و روش‌های کار بررسی شده بود. اما این تفاهم نامه به اجرای این تصمیم‌ها سرعت می‌بخشد.

صدق آمیز ادامه داد: دومین بخش این تفاهم نامه به موضوع تولید پوشاک توسط شرکت‌های ایرانی برای ایتالیا می‌پردازد. بازار پوشاک ایران متأثر از حضور غیر قاعده‌مند ترکیه در ایران است و علاوه بر آن تورم و کاهش قدرت خرید مردم هم باعث رکورد بازار و ایجاد مشکل برای تولیدکنندگان شده است. حال در این تفاهم نامه ذکر شده که شرکت‌های تولیدی ایران برای کمپانی‌های ایتالیا تولید انجام دهند و این محصولات به بازارهای جهانی که مورد نظر آن‌ها است ارسال شود. با توجه به اینکه پیش از این دانشی که وارد کشور می‌کردیم با مهارت همراه نبود، تولید با استاندارد مورد نظر ایتالیایی‌ها باعث می‌شود دانش با مهارت همراه شود.

او در مورد سایر مفاد تفاهم نامه گفت: سومین محور این تفاهم‌نامه به حمایت از حضور کمپانی‌های ایرانی در بازار ایتالیا و حمایت از کمپانی‌های ایتالیایی در بازار ایران مربوط می‌شود. در تفاهم نامه به روشنی ذکر شده است که حضور شرکت‌های هر کدام از کشورها در کشور دیگر باید کاملاً تابع قوانین کسب و کار، مالیات و... باشد.

او در پاسخ به اینکه آیا تولیدات پوشاک ایرانی قابلیت رعایت استانداردهای مورد نظر ایتالیا را دارد یا نه گفت: آقای مرنزی از حرفه‌ای‌ترین چهره‌های دنیای مد هستند و SMI بزرگ‌ترین تشکل مد در اروپا و امریکا است که 34 درصد کل تجارت مد در اروپا را در اختیار دارد. مجموعه‌ای با این عظمت درک درستی از صنعت مد و شرایط تولید دارد. قطعاً ظرفیت چین، بنگلادش و... برای تولید با کیفیت جهانی پایین‌تر از ایران است، اما آن کشورها با سرمایه‌گزاری، آموزش و... توانستند محصولاتی در سطح بین‌المللی تولید کنند. بنابراین اگر ما هم دانش و تکنولوژی لازم را داشته باشیم می‌توانیم این کار را انجام دهیم.

 

صدق‌آمیز افزود: با معرفی SMI توانستیم با انجمن تولیدکنندگان ماشین آلات صنایع نساجی و پوشاک ایتالیا با نام acimit مذاکراتی داشته و جلساتی با رئیس آن برگزار کنیم. در این راستا در بحث انتقال دانش و تکنولوژی به ایران اتفاقات جدی رخ می‌دهد. اگر دسترسی به این دانش و تکنولوژی داشته باشیم تولید با کیفیت کار سختی نیست و به زودی به آن دست پیدا می‌کنیم.

او در پاسخ به اینکه ایتالیایی‌ها قرار است چه نوع پوشاکی را وارد ایران کنند و این موضوع چه تاثیراتی بر کار تولیدکنندگان ایرانی دارد گفت: سیاست پوشاک ایتالیا در 30- 40 سال گذشته این است که تولید پوشاک را به چین، هند، بنگلادش، کشورهای اروپای شرقی و... آموزش داده و تولید را به آن کشورها منتقل کردند. به این ترتیب کارگران این صنعت در ایتالیا اشتغال خود را از دست دادند، اما مسئولان برای جبران این موضوع تمرکز خود را بر تولید بسیار با کیفیت و لاکژری گذاشتند. محصول لاکژری هم در چهارچوب یک برنامه برندسازی قوی قابل عرضه است. بنابراین آنچه از تولیدکنندگان ایتالیایی در ایران عرضه می‌شود در کشور ما نمونه ندارد و قطعاً تا سال‌های آینده هم تولید مشابه آن را نخواهیم داشت. پس حضور آن‌ها تهدیدی برای تولیدکننده ایرانی نیست چون تولیدکنندگان ما اصلاً در آن بخش حضور ندارند.

او با بیان اینکه امضای تفاهم‌نامه با کشورهایی مانند ترکیه و چین برای ما سخت است افزود: ما با این کشورها تضاد منافع داریم چون محصولات ما مشترک است و حضور آن‌ها در کشور ما به تولید داخلی ضربه می‌زند. اما با کشورهایی مانند ایتالیا و فرانسه تضاد منافع نداریم و در بخش‌های متفاوت کار می‌کنیم. بنابراین بدون اینکه به تولید ملی لطمه‌ای وارد شود یک همکاری برد- برد خواهیم داشت که باعث ارتقای صنعت پوشاک ما می‌شود.

صدق‌آمیز افزود: اگر تولیدکننده‌های ما یاد بگیرند و بتوانند محصول خود را با کیفیت بالای جهانی که مورد نظر ایتالیا است تولید کنند، به سطحی می‌رسند که اگر در آینده برندهای ایرانی به وجود آیند که به دنبال بازار جهانی باشند، ظرفیت تولید با کیفیت بالا را دارند.

او با بیان اینکه در چند ماه آینده اولین دوره آموزش‌ها توسط بهترین مؤسسات اروپایی و تحت نظارت اتحادیه پوشاک آغاز می‌شود گفت: امیدواریم بتوانیم آموزش‌ها را هم بومی کنیم و همه این کارها افق روشنی برای صنعت پوشاک ایران است. در فضای پسابرجام نیاز به تلاش بیشتری داریم تا به موفقیت‌های بزرگ در این صنعت برسیم وگرنه شاهد نابودی ظرفیت‌ها خواهیم بود. با همکاری بخش خصوصی، دولت و همه فعالان این صنعت می‌توانیم به خواسته خود دست یابیم و اتحادیه پوشاک تهران هم نهایت تلاش خود را برای خدمت به کشور انجام می‌دهد تا شاهد پیشرفت صنعت نساجی باشیم.