سرویس موسیقی هنرآنلاین: اولین اجرای ارکستر تازه تاسیس سازهای ملی ایران، 27 تیرماه در تالار وحدت برگزار شد. این ارکستر که با پیشنهاد علی رهبری و بنا بر ضرورت وجود ارکستری متشکل از سازهای ایرانی شکل گرفت، در مدت 20 روز راه‌اندازی شد و اعضای گروه با تمرینی کمتر از یک هفته به صحنه رفتند. سازهای تشکیل دهنده این ارکستر همگی سازهای ایرانی هستند و ترکیب‌های چندتایی از سازهای نی، کمانچه، قیچک آلتو، قیچک باس، سنتور، تار، سه تار، عود، قانون و سازهای کوبه‌ای این ارکستر را تشکیل دادند.

رهبری ارکستر سازهای ملی را اسماعیل تهرانی، نوازنده و مدرس سنتور بر عهده دارد، که با توجه به سالها تدریس او در هنرستان موسیقی، تعدادی از نوازندگان ارکستر از شاگران قدیم او بودند. جوانی نوازندگان این ارکستر 35 نفره باعث شده بود بسیاری از آنها برای مخاطبان شناخته شده نباشند، اما در میان نوازندگان افرادی مانند اصغر عربشاهی، نگار خارکن، مهرداد ناصحی، سینا علم، آزاده شمس، حنانه سعیدی و... هم بودند که با وجود جوانی سالها است در گروه‌های مختلف فعالیت دارند.

در اجرای افتتاحیه ارکستر سازهای ملی ایران که با خوانندگی وحید تاج و حسین علیشاپور اجرا شد مهمانانی مانند کامبیز روشن روان، محمد سریر، علی رهبری، بیژن بیژنی و پری ملکی حضور داشتند و برنامه با عرض تسلیت اسماعیل تهرانی به مناسب درگذشت منصور نریمان و سکوت حضار به یاد او آغاز شد.

اولین قطعه با نام "گلبانگ" مضرابی اثری بی‌کلام از حسین دهلوی بود که با حضور سازهای زهی مضرابی و کوبه‌ای‌ها اجرا شد. پس از آن با پیوستن سازهای کششی به ارکستر، حسین علیشاپور هم به صحنه آمد تا تصنیف "گریه کن" اثر عارف قزوینی را اجرا کند. قطعه بعدی تصنیف "خوشه چین" اثر روح الله خالقی بود که توسط وحید تاج اجرا شد و با خروج او از صحنه، شنونده قطعه بی کلام بعدی بودیم. "رنگ پریچهر و پریزاد"، اثری شناخته شده از غلامحسین درویش است که بسیاری از ما آن را به عنوان تیتراژ سریال "کیف انگلیسی" می‌شناسیم.

با حضور مجدد وحید تاج بر صحنه، قطعه خاطره انگیز دیگری به اجرا درآمد. تصنیف "کاروان" با ملودی مرتضی محجوبی، با مطلع؛ همه شب نالم چون نی که غمی دارم، پیش از این با صدای غلامحسین بنان در ذهن ما ثبت شده است.

آخرین قطعه بخش اول کنسرت تصنیف "بسته دام" با ملودی علینقی وزیری بود که توسط علیشاپور و تاج اجرا شد. جملات آغازین تصنیف به صورت یکی درمیان توسط دو خواننده اجرا شد و پس از آن در قسمت‌های مختلف شاهد اجرای دوصدایی آنها بودیم.

نکته قابل توجه در بخش اول کنسرت، آوردن نام تصنیف "از خون جوانان وطن"، در بروشور برنامه بود. اما این قطعه به دلایلی اعلام نشده از اجرا حذف شد.

بخش دوم کنسرت با پیوستن حمید متبسم به ارکستر آغاز شد. قطعه‌ای که در این بخش اجرا شد "ونوشه" نام داشت که اثری برای سه تار و ارکستر سازهای ملی است. حمید متبسم این اثر را نخستین بار در سال 1369 با گروه کوچکی از نواندگان سازهای ایرانی ضبط کرد، اما اولین اجرای صحنه‌ای آن 20 سال بعد، در تابستان 1389، در کنسرت "سیمرغ" با رهبری محمدرضا درویشی و در باشگاه انقلاب به صحنه رفت.

ونوشه که ساختار اصلی آن از یک ملودی کوتاه مازندرانی گرفته شده، با اجرای ارکستر آغاز شد و پس از مدتی سه تار متبسم هم به ارکستر پیوست. جمله‌بندی‌های متنوع و سوال و جواب‌های گروه‌های مختلف سازی به کرات شنیده می‌شد تا اینکه با سکوت ارکستر، تک‌نوازی چند دقیقه‌ای متبسم آغاز شد. با پایان بخش تک‌نوازی باز هم ارکستر به سه تار پیوست تا قطعه طولانی ونوشه به پایان برسد. پس از آن تاج و علیشاپور به صحنه آمدند تا تصنیف چنگ رودکی را اجرا کنند.

با وجود تمرین کم گروه، نوازندگان جوان ارکستر هماهنگی خوبی با هم داشتند و اجرای افتتاحیه ارکستر سازهای ملی ایران با صدادهی خوبی برگزار شد.

در پایان کنسرت، اسماعیل تهرانی به تشکر از حامیان برنامه و نوازندگان گروه پرداخت و علی رهبری هم با رفتن به سمت او از گروهی که در چند روز تمرین توانستند این برنامه را اجرا کنند تشکر کرد.