سرویس مد و لباس هنرآنلاین: نمایشگاه سوزن‌دوزی‌های نفیس بلوچستان با نام "انیس مهتاب" که به نمایش آثاری از مهتاب نوروزی، زینب نوروزی و شاگردان او اختصاص دارد از 23 تیرماه در تهران برگزار می‌شود. این نمایشگاه در سومین سالگرد مرگ مهتاب نوروزی و به همت برادرزاده او برگزار خواهد شد.

مهتاب نوروزی مشهورترین سوزن‌دوز بلوچستان ایران بود که ۲۴ تیرماه ۱۳۹۱در روستای زادگاهش، قاسم‌آباد بمپور، و در سن 78 سالگی درگذشت. مهتاب نوروزی از کودکی سوزن‌دوزی می‌کرد و خیلی زود توانست مهارت زیادی در این زمینه به دست آورد. او که در تمام عمر تنها زندگی می‌کرد وقت خود را به آموزش زنان و دختران بلوچ اختصاص داد و شاگردان بسیاری تربیت کرد که زینب نوروزی، برادرزاده‌اش از معروفترین آنها است.

مهتاب نزدیک به ۵۰ سال روی پارچه‌ها سوزندوزی کرد اما در چند سال آخر عمر به‌ دلیل دیسک کمر و آلزایمر، از ادامه کار باز ماند. فرهنگستان هنردر سال 1386 از مهتاب نوروزی و سیزده هنرمند دیگر در برنامه "گنجینه‌های از یاد رفته هنر ایرانی" تقدیر کرد. او از وزارت ارشاد نشان درجه یک هنری گرفت و قرار بود مهر اصالت یونسکو را هم دریافت کند که مرگ به او مهلت نداد.

دست‌آفریده‌های مهتاب نوروزی در نمایشگاه‌های داخل و خارج از ایران بارها به نمایش درآمده و نظر همگان را به خود جلب کرده‌ است. کارهای او بارها به فرانسه رفته و در مزون‌های مختلف آنجا به عنوان کار تکمیلی لباس‌های فاخر مورد استفاده قرار گرفته‌است.

او در جوانی به‌خاطر ظرافت بسیاری که در کار خود داشت، انتخاب شد تا بر لباس‌های سلطنتی سوزن‌دوزی کند. هم اکنون تعدادی از لباس‌های درباری که در دهه 50 توسط مهتاب نوروزی و دیگر سوزن‌دوزان بلوچ سوزندوزی شده بود در مجموعه سعدآباد و کاخ نیاوران تهران نگهداری می‌شود.

افتتاحیه نمایشگاه انیس مهتاب سه شنبه 23 تیرماه ساعت 21 برگزار می‌شود و نمایشگاه تا 25 تیرماه ساعت 18 تا 23 بر پا است. علاقه‌مندان برای دیدن این آثار می‌توانند به نشانی میدان بهارستان، خیابان دانشسرا، نگارخانه باغ موزه نگارستان مراجعه کنند.