سرویس مد و لباس هنرآنلاین: اگرچه اغلب هنگام بکاربردن واژه مد، اولین جنبه آن که هنر است به ذهن متبادر می‌شود ولیکن امروزه در فرهنگ لغات می‌توان به معانی دیگری نیز دست یافت که مفهوم تازه و نو بودن را بیان می‌کند. به کمک مطالعات علمی مشخص شده است که برای دستیابی به شناخت واقعی از مد لازم است تا مطالعات متعددی در زمینه‌های علوم انسانی(هنر، طراحی، تاریخ هنر)، علوم اجتماعی (قوم‌شناسی، مطالعات فرهنگی، اقتصاد و جغرافیا، جامعه‌شناسی، روانشناسی، تاریخ)، بازاریابی، بازرگانی، . . . توامان انجام گیرد.

مطالعات گوناگون در مباحث مد نشانگر آن است که مد نه تنها در شیوهای پوشش، بلکه در تمامی ارکان دیگر زندگی انسان‌ها وارد و اثرات خود را بجای گذاشته است. به عبارت دیگر مد توانایی ایجاد تغییر در فرهنگ، رفتارهای اجتماعی، سبک زندگی و نیز تقاضا مصرف‌کنندگان را دارد. آنچه در طی قرون و اعصار با بن‌مایه‌های هنری و فرهنگی، اجتماعی و . . . ایجاد شده، امروزه به نام مد پا به دنیای صنعت گذاشته و با کمک علم بازاریابی، تبدیل به موتور محرک کسب و کارها در اقتصاد جهانی شده است.

بی‌شک شناخت از مد می‌تواند ابعاد گوناگونی را برای علاقمندان به آن آشکار سازد. فراهم‌آوری زمینه‌های شناخت مد، گامی ارزشمند خواهد بود که شایسته است در بدو امر بدست صاحبنظران و نیز متخصصان رشته‌های گوناگون بطور علمی و در تمامی ابعاد بدون شتابزدگی و نادیده گرفتن تمامی ابعاد و زیرساخت‌ها صورت پذیرد.

در نگاه نخست شاید چنین بنظر رسد که بحث در خصوص مد بیشتر به جنبه‌های زیبایی و نمایش و ترویج آن مرتبط خواهد بود ولیکن زیر ساخت‌ها و درون مایه‌های مد، همگی با بحث‌هایی علمی و تعاملات سایر علوم مرتبط است. آشنایی با چهارچوب‌ها و دیدگاه‌های حاکم بر مد می‌تواند آغاز شایسته‌ای در ایجاد علاقه به شناخت علمی از مد محسوب گردد.

نگاه اجمالی به مد و تئوری‌های مد

با استناد به اسناد بجای مانده از مورخین پوشش چنین حاصل می‌گردد که مد از اواسط قرن چهاردهم میلادی در اروپا آغاز گردید. ولیکن در ادامه پس از آشنا شدن با سازوکارها و تئوری‌ها مد درخواهید یافت که بسیار پیش‌تر از این تاریخ، مد به غیر از اروپا در بسیاری از سرزمین‌های باستانی از جمله ایران، وجود داشته است . مورخان پوشش سال 1340 میلادی را نقطه آغاز تغییرات در ساختارهای پوششی معرفی می‌نمایند و ابراز می‌دارند که هر 50 سال این تغییرات از سرعت بیشتری برخوردار شده است. دوران رنسانس، مد بخش فراگیر فرهنگ اروپا گردید و تغییرات دائمی در پوشش‌ها وجود آشکارای مد را نشان می‌داد.

اختراع ماشین چاپ در اروپا (پیش از آن مشرق زمین در ایجاد اشکال غیر ماشینی آن تبحر داشت) در 1450 میلادی سبب گردید تا روند ترویج مد دستخوش تحول گردد. صاحب‌نظران در مطالعات مد معتقدند که؛ گام اصلی و سکوی تغییر در قرن 16 میلادی با اضافه شدن قطعات و چیزهایی عجیبی به لباس‌ها و نیز چاپ کتابچه‌های پوشاک ایجاد گردید. از 1700 میلادی به بعد، فرهنگ مصرف در اروپا شکل گرفت و ذائقه مصرف مد به لایه‌های دیگر جامعه (باکمک ناشران مجلات) گسترش یافت.

قرن 18 میلادی، فناوری‌ها و ابداعات باعث ارتقاء سطح تولید منسوجات گردید. نخ تاب‌های مکانیزه، دستگاه‌های پیشرفته در بافت و رنگرزی منسوجات، همچنین طراحی و چاپ‌های متنوع روی منسوجات باعث شد تا مصالح اولیه تولید پوشاک در انواع گوناگون، به میزانی بسیار بیشتر از گذشته و بطور گسترده‌تری در نقاط گوناگون جغرافیایی در دسترس قرار گیرند.

قرن 19 میلادی، ارائه صفحات مد پاریسی که به تمامی نقاط اروپا ارسال می‌شد به قصد بازاریابی در خارج از مرزها، موجب رونق و گسترش بیشتر مد گردید. انقلاب صنعتی همچنان در حال توسعه و تکامل به پیش می‌رفت و اینبار سبک‌ها و شیوه‌های تولید، عرضه و بازاریابی بود که دستخوش تحولات سریعی می‌شد. قرن بیستم، حمل و نقل و ارتباطات خود عامل دیگری در گسترش و جهانی شدن مد به حساب می‌آمد. بازاریابی مد ، این بار با شیوه‌های گوناگون معرفی تولیدات مد، راه‌های ورود خود را به قاره‌های گوناگون هموار می‌ساخت. از آن زمان تاکنون سرعت تغییرات دائما در حال افزایش است.

طی قرن گذشته در دنیا، تغییرات پیوسته کشورها به لحاظ جنگ، ساختارهای حکومتی، مهاجرت‌ها، استفاده از منابع گوناگون، توام با آهنگ رشد و گسترش سریع صنایع و فن‌آوری‌ها، همراه با رشد مطالعات علم بازاریابی در شاخه‌های گوناگون سبب شد تا بسیاری از کسب و کارهای کوچک آن دوران به مجموعه‌های بزرگ امروزی تبدیل گردند که وسعت حضورشان قاره‌ها را در برمی‌گیرد.

آنچه در ابتدای تاریخ به سبب نیاز بشر آغاز گردید، امروزه با بررسی‌های علمی تداوم می‌یابد. بازاریابی مد، شاخه‌ای از علم بازاریابی است که به این مهم می‌پردازد. آنچه مسلم است در آینده مد نقش پر رنگ علم بازاریابی در کنار سایر فن‌آوری‌ها بخوبی مشهود خواهد بود.

شهرزاد اخگر عراقی- کارشناس ارشد بازایابی مد