سروش قهرمانلو سرپرست گروه موسیقی نیوش درباره تاثیر حوزه لباس بر موسیقی به خبرنگار مد و لباس هنرآنلاین گفت: لباس یکی از مهمترین بخش های اجرای موسیقی است چرا که بیننده قرار است یک پرفورمنس را تماشا کند به این معنا که عنصر دیده شده در کنسرت به اندازه موسیقی دارای اهمیت است.

وی در ادامه افزود: قطعا اگر با این نگاه به مقوله لباس گروه کنسرت نگاه کنیم، باید چهره و چیدمان صحنه را همگام با مساله موسیقی هدایت کنیم تا شاهد تاثیرگذاری در این حوزه باشیم.

قهرمانلو با اشاره به تاثیرگذاری لباس های سنتی در گروه موسیقی های فولکلور گفت: وقتی نوع لباس با دیدی درست نسبت به موسیقی انتخاب می شود، مخاطب در یک فضای آگاهانه به سمتی هدایت می شود که لذت ناشی از موسیقی را چندین برابر می کند و قطعا این اتفاقی است که در هر کنسرتی گروه به دنبال آن است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا لباس فرم تاثیرگذاری را افزایش می دهد، اظهار کرد: الزامی برای انتخاب لباس فرم در همه گروه های موسیقی نیست، در واقع لباس فرم عموما برای گروه های ارکستر به نوعی سبب ایجاد حس یکپارچگی می شود اما مساله در مورد گروه های پاپ یا راک اینگونه نیست.

سرپرست گروه موسیقی نیوش توضیح داد: وقتی به عنوان یک مخاطب در ارکستر حضور دارید، می بینید که همه اعضاء در جهت اجرای موسیقی نقشی یکپارچه را با حضور یک رهبر اجرا می کنند به همین خاطر یکدست بودن لباس ها این حس را بیشتر القا می کند اما این مساله در مورد سایر حوزه های موسیقی تا این حد قابل لمس نیست.

قهرمانلو در پاسخ به این سوال که چرا عموما نوازندگان ارکستر از لباس مشکی استفاده می کنند، بیان کرد: لباس مشکی عنصر بسیار مناسبی برای نور پردازی بر صورت افراد است چرا که اگر از رنگ سفید در پروسه اجرا استفاده کنیم شاهد رفلکس نور بر صورت افراد خواهیم بود و این چندان خوشایند نیست لذا بررسی تاثیر رنگ ها بر نور پردازی به خصوص در لباس و چهره افراد بسیار مهم است.

وی ادامه داد: در گروه نیوش بیشتر بر این عنصر تاکید داریم که لباس رسمی استفاده نکنیم به این معنا که در عین راحتی و رعایت استانداردهای پوشش بتوانیم نقش ویژگی های رنگ را در لباس افزایش دهیم.

سرپرست گروه موسیقی نیوش بیان کرد: رنگ برای گروه ما به عنوان یک نشانه هنری و آرم تجاری محسوب می شود که بسیار تا امروز کارکرد خوبی را اجرا کرده است.

قهرمانلو در پاسخ به این سوال که چه حمایتی برای دولت در عرصه لباس گروه هنرمندان نیاز است گفت: گروه های موسیقی نیازی به حمایت مالی دولت ندارند بلکه حمایت معنوی اصلی ترین مقوله در این زمینه محسوب می شود چرا که هنرمند موسیقی در صورت حمایت معنوی می تواند درآمدزایی قابل توجهی داشته باشد و از این طریق رونق مناسبی به سایر بخش های حوزه خود از جمله لباس دهد اما مساله اینجاست که ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم و در مباحث ساده ای نظیر مجوز نیز مشکل داریم.