گروه مد و لباس هنرآنلاین: احتمالاً این روزها پنتون به خود می‌بالد که اینگونه به زوایای هیجانی زندگی واکنش نشان داده و حال و هوای ما را با نمونه‌هایی جذاب از رنگدانه و بلوک‌های پیکسلی همراه ساخته است. حال آنکه در چند سال گذشته، این شرکت تلاش کرده است تا پیش‌بینی رنگ خود را با هرج و مرج سیاره در حال ویرانی زمین و پاندمی‌هایش تطبیق دهد.

سال ۲۰۲۱ رنگ خاکستری همراه با هایلایتر زرد به عنوان رنگ سال معرفی شد؛ دقیقاً شبیه به احساسی که بعد از یک سال در خانه ماندن و توقف بسیاری از فعالیت‌ها به واسطه شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان تجربه کردیم. سال گذشته هم پنتون Very Peri را انتخاب کرد؛ آبی ارغوانی با فضای رنگی محتاطانه و خوش بین که با حال و هوای مالیخولیایی سال ۲۰۲۲ و فراز و نشیب‌های سویه‌های کرونا مطابقت داشت.

و حالا چند روزی از انتخاب رنگ Viva Magenta به عنوان رنگ سال ۲۰۲۳ توسط شرکت پنتون می‌گذرد اما برای خیلی‌ها همچنان این انتخاب یک شگفتی به حساب می‌آید.

پیش از اعلام رنگ سال 2023 توسط پنتون و پس از اینکه Barbiecore در سال ۲۰۲۲ بر بخش عمده‌ای از وسایل زندگی و کمد لباس‌ها تسلط یافت، این تصور وجود داشت که شرکت پیش بینی رنگ، اینبار به سراغ یک رنگ گلگون برود. رنگی که نه عیناً مشابه کریستال‌های رز کوارتز است و نه صورتی تکان دهنده‌ای که اخیراً به لطف نمایش والنتینو مد شد و نه به رنگ ارغوانی یا نارنجی متمایل به قرمز.

این رنگ بسیار غنی‌تر از صورتی به کار رفته در خانه رؤیایی باربی و یا حتی نسخه‌های متنوع از کارمین به عنوان یک رنگدانه جذاب در صنایع مختلف از جمله فشن است. بله؛ Viva Magenta پیچیده‌تر از اینهاست و بی‌شک اینبار هم لباس‌های به رنگ Viva Magenta مانند لباس‌های اواسط قرن Yves Saint Laurent و لباس‌های مهمانی دهه 80 خواهد درخشید و خود را با تجملات بی‌حد و حصر دنیای فشن مطابقت خواهد داد.

خیلی‌ها بر این باورند این رنگ، رنگ یک قطعه سنگ قیمتی است اگرچه شاید سنگی کم‌ارزش‌تر از تورمالین لیتیوم‌دار یا البایت و یاقوت قرمز. شاید هم برای خیلی‌ها Viva Magenta یادآور تماشای شفق قطبی باشد که هر چه هست باشکوه است، زیبا و متحرک.

به هر تقدیر شاید کمتر فردی تصور این را داشت که وقتی برندهای Marni و Rodarte در جدیدترین کالکشن‌های خود به دفعات از رنگ سرخابی بهره بردند یا برخی کمد لباس‌ها در ماه‌های اخیر پیرو مد باربیکُر شد، قرار است رنگ سال 2023 نیز هم‌خانواد‌ای از همین طیف‌های رنگی باشد.

البته که پیش‌‎تر هم برندهای بزرگ بارها و بارها به سراغ بکارگیری پارچه‌هایی مشابه این رنگ رفته بودند. ورساچه در کالکشن‌های متعدد به رنگ قرمز تند علاقه نشان داد در حالی که امیلیو پوچی طراح نامدار ایتالیایی بارها در طراحی لباس‌های بافتنی و روسری‌هایش از قرمز مایل به صورتی استفاده کرد و همچنین گوچی هرچند قرمزها در گوچی به شدت امپریالیستی و پر سر و صدا بودند.