گروه مد و لباس هنرآنلاین: مینو پدرام، طراح و تولیدکننده لباس و مدرس درباره نکات مرتبط با مجموعه‌سازی در حوزه مد و لباس به‌ویژه با محوریت پوشاک خانواده به هنرآنلاین گفت: به تازگی برخی تولیدکنندگان در فضای رقابت با دیگر برندها، به ارتقای سطح کیفی محصولات روی آورده‌ و تلاش کرده‌اند ضمن کسب خدمات مشاوره‌ای درباره صنعت و بازار، با تکیه بر دانش و تجربه، پاسخگوی نیاز جامعه باشند که اتفاقاً مجموعه‌سازی نیز البته مبتنی بر فصول سال و کانسپت‌های معین، یکی از همین رویکردها بوده است.

او با اشاره به نکاتی درباره مجموعه‌سازی در طراحی لباس خانواده‌ اظهار داشت: مجموعه‌سازی در حوزه پوشاک خانواده یعنی ایجاد نقاط مشترک در فرایند طراحی و تولید لباس اعضای یک خانواده غالباً برای مناسبت‌های خاص که البته این تعریف به معنای یکسان‌سازی نیست.

این مدرس با تأکید بر اینکه مجموعه‌سازی به معنای دوخت چندگونه لباس به‌طور کاملاً مشابه نیست، بیان کرد: حتی بر اساس اینکه چه رسته‌ای مخاطب اجزای این مجموعه است، گاه شاید لازم باشد از جنس پارچه‌های متفاوت در کار استفاده شود. برای مثال، پدران و مادران نباید توقع داشته باشند اگر به فردی سفارش طراحی، الگوسازی و دوخت یک مجموعه لباس برای خانواده را می‌دهند، تمام لباس‌ها کاملاً و از هر لحاظ مشابه هم باشند.

پدرام افزود: بنا بر تعریف مصطلح، کالکشن‌سازی یا مجموعه‌سازی یعنی طراحی یک مجموعه لباس در فصل مشخص بر اساس بومی‌سازی ترندها با کانسپت و موضوع منحصربه‌فرد که در این میان، شاید پالت رنگ‌ها کاملاً یکسان یا پارچه‌ها دارای طرح و نقش کاملاً مشابه باشند، اما گاه هویت برند یا موضوع‌های علمی در حوزه منسوجات و روان‌شناختی در بخش طراحی و رنگ سبب می‌شود در اِعمال یک ویژگی خاص در مجموعه برای لباس هرکدام از افراد خانواده به‌ویژه لباس کودکان تجدیدنظر شود.

عضو هیئت‌ مدیره انجمن طراحان لباس و پارچه ایران در ادامه با اشاره به اینکه در ماه‌های اخیر به‌عنوان مسئول بخش صنعت در این انجمن مشغول فعالیت بوده اظهار داشت: در این مدت از نزدیک با تعدادی از صاحبان برند و مدیران کارخانه‌های تولید منسوجات و پوشاک دیدار داشته‌ایم که اغلب آن‌ها از وضعیت موجود ناراضی بوده‌اند و باید پذیرفت افزایش قیمت پوشاک و تورم به وجود آمده در اکثر موارد ارتباطی به تولیدکنندگان ندارد و آن‌ها نیز به‌نوعی بابت شرایط اقتصادی کشور متضرر شده‌اند.

پدرام تأکید کرد: باید دنبال صنعت اشتغال‌زا و درآمدزا باشیم و برای رسیدن به این مهم نیاز است در وهله نخست، دانش خود را افزایش داده و سپس به دنبال راهکارهایی برای کاهش آسیب‌های ناشی از تورم و تحریم‌ها باشیم. به‌هرروی مردم ما نشان داده‌اند حتی در سخت‌ترین شرایط نیز همچنان برای آراستگی و خوش‌پوشی هزینه می‌کنند و سیاستگذاران این حوزه و صنعتگران باید با بکارگیری ایده‌های نو و مبتنی بر دانش روز، قدردان این ویژگی به‌ویژه در میان نوجوانان و جوانان باشند.