گروه مد و لباس هنرآنلاین: یعقوب اسعدی، از فعالان عرصه مد و لباس استان اصفهان و مدیر عامل برند «رودوزی‌های سنتی بته جقه» درباره روند فعالیت‌های خود و همکارانش در این مجموعه و چالش‌های موجود در بازار مد و لباس ایران به هنرآنلاین گفت: مجموعه ما پس از چندین سال کسب تجربه در رشته‌های مختلف صنایع دستی، سال گذشته به صورت متمرکز، به همراهی سه تن از هنرمندان حوزه دوخت، بافت و لباس در قالب یک شرکت مسئولیت محدود با برندی رسمی به ثبت رسید. تمرکز ما بیشتر به حوزه دوخت‌های سنتی، بافت پارچه، بافت با دست و طراحی و ساخت زیورآلات است و در گذر زمان، با آموزش عده‌ای از افراد علاقه‌مند به این بخش‌ها، امروز مجموعه‌ای هستیم که تمام دوخت‌های آن توسط هنرآموزان به انجام می‌رسد و ما بر کیفیت کار نظارت داریم.

او با اشاره به تجهیز ساختن مجموعه خود به دستگاه‌های بافت پارچه و تعدادی بافنده باتجربه، اذعان داشت: در کنار تمامی فعالیت‌هایی که به آنها اشاره شد، موضوع بافت با دست و قلاب بافی را نیز بر اساس ترند سال دنبال می کنیم.

اسعدی در ادامه به مهم‌ترین چالش‌های موجود در حوزه مد و لباس کشور اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین مشکل ما نه ارتباطی به سازمان‌های فرادستی دارد و نه بخش‌های دولتی بلکه مشکل اساسی آن است که بازار ایران، بازاری سنتی است و ما مجموعه‌های فعال همچنان نتوانسته‌ایم بازارمان را شناسایی کنیم در حالی که در صورت انجام برخی مطالعات میدانی، محلی، منطقه‌ای و کشوری و با به دست آوردن اطلاعات آماری کامل در این رابطه، نه تنها مجموعه‌ها به تنهایی بلکه در فرصت‌های مغتنم می‌توانند در کنار یکدیگر قرار گرفته و بازار ایران را بر اساس آنچه توسط تولیدکننده ایرانی ارائه می‌شود به پیش برند.

مدیر عامل برند «رودوزی‌های سنتی بته جقه» تصریح کرد: چالش دیگر آنکه اغلب برندهای ایرانی، برنامه‌ریزی‌های خود را به طور یکساله و برای تولیدات چهارفصل تنظیم می‌کنند و اگر تغییری در سلیقه بازار رخ دهد، نمی‌توانند این مسئله را به خوبی پوشش دهند.

او با تأکید بر اینکه تعهد ما پشتوانه ماست، گفت: مدیریت سلیقه مشتری، یکی از ارکان مدیریت بازار است که البته از بخش‌هایی که دولت به خوبی می‌تواند به آن ورود و از فعالان داخلی حمایت کند، ایجاد فرصت حضور برندهای ایرانی در نمایشگاه‌های خارجی و بین‌المللی است که می‌تواند به عنوان یک پیشران، فعال ایرانی را در معرض کسب تجربه‌های لازم از کالکشن‌های متنوع و پیشرو جهانی قرار دهد.

این فعال هنری در ادامه گفت: مجموعه‌های مد و لباس با ایجاد بخش تحقیق و توسعه می‌توانند مطالعات دامنه‌داری را به صورت میدانی، محلی، منطقه‌ای و کشوری انجام داده، داشبوردهای مدیریتی بزرگی از سلایق مشتری ایجاد کنند و به نظر می‌رسد، این مهم از طریق همراستا شدن بخش‌های تحقیق و توسعه شرکت‌ها و مجموعه‌های بزرگ مد و لباس محقق می‌شود.

اسعدی در پایان، ترندهای جهانی سال 2022 را متأثر از پایان گرفتن پاندمی کرونا در سراسر جهان دانست و گفت: در شرایط فعلی، شاهد ظهور مدل‌هایی با جسارت بالا و متفاوت از سال‌های قبل هستیم. جنب و جوش صنعت مد و لباس امسال، یادآور مدل‌های Y2K و گذر انسان از قرن بیستم و ورود به قرن بیست و یکم است حال آنکه امسال در کالکشن‌های معروف دنیا، شاهد حضور لباس‌های اُورسایز مثل کاپشن‌های پافر، بارانی یا ترنچ کت، ماکسی‌ و پلیور هستیم. نکته جالب توجه، حضور لباس‌های بافت در جمع کالکشن‌های امسال و استفاده از رنگ‌هایی نظیر زرد، آبی، انواع سبز و بنفش است. لباس‌هایی متشکل از بافت‌های ضخیم و نازک که فرصتی برای بروز خلاقیت و جسارت هنرمندان در حوزه مد و لباس بوده است.