گروه مد و لباس هنرآنلاین: تأمل بر مقوله پوشاک متعادل آنجا از درجه بالای اهمیت برخوردار می‌شود که هر زمان لباس به عنوان یکی از نیازهای اولیه بشر دریچه جدیدی به سوی بازشناسی علوم و فنون متعدد گشود و ضمن بررسی تاریخ و جغرافیا، سایر علوم اجتماعی به ویژه مطالعات فرهنگی را در مسیر آراستگی و تأمین خواست مخاطبان خود به کارگرفت.

نظریه «انسان متعادل و پوشاک متعادل» نیز یکی از تلاش‌های به انجام رسیده در زمینه معناگرایی و بازشناسی مؤلفه‌های اثرگذار بر طراحی و تولیدات موفق است و آنچه در این مطلب می‌خوانید، متکی بر نظریه‌ای است با عنوان نظریه «تعادل» که می‌تواند در راستای تولید مطلوب و مرغوب به عنوان یک راهکار برای جامعه فعال در صنعت مد و لباس کشور توصیه شود.

بر اساس نظریه تعادل، چگونگی تأثیرگذاری مؤلفه‌های گوناگون بر نگرش مصرف‌کنندگان یک محصول مفید، یک قاعده کلی بوده و این در حالی است که انسان‌ها مبتنی بر سرشت ذاتی خود می‌کوشند تا باورها، نگرش‌ها و ارزش‌های خود را همسو با سایر عناصر اجتماعی که متعلق به آن هستند، قرار دهند.

در این میان، واژه تعادل دارای مفهومی دلنشین بوده و یکی از مهم‌ترین مظاهر آن را می‌توان در عرصه‌های هنری از جمله موسیقی و هنرهای تجسمی جستجو کرد.  

به طور مثال، نظریه‌ تعادل موسیقایی، ریشه در آموزه‌های روانشناسی موسیقی دارد که شخصیت عاطفی هارمونی‌های موسیقایی را فهرست‌بندی می‌کند و در عین حال نخستین توصیف کلی از تأثیر عاطفی هارمونی موسیقی نیز به شمار می‌رود. این نظریه اساس ویژگی‌های ساختارهای هارمونیک را از منظر روانشناسی و به وسیله شناسایی پیامدهایی که در احساسات شنونده به جای می‌گذارند، توضیح می‌دهد و آنها را کدگذاری موسیقایی می‌کند.

چنین تعاریفی چه بسا وسیع‌تر و کاربردی‌تر مبتنی بر تعادل اقلیمی، تعادل فرهنگی و تعادل اقتصادی در حوزه پوشاک صدق می‌کند که با خواست و نیاز انسان متعادل، التزام و پیوند داشته و از بازشناسی وجوه ظاهری پوشاک و معناسازی تا توان تولید مبتنی بر نیاز مصرف کننده، هریک موضوع یک پژوهش در عصر همجواری تفکرها در سایه رسانه خواهد بود.

باید پذیرفت، پوشاک همواره به عنوان یکی از بارزترین نشانه‌ها در جریان تحلیل فرهنگ ملل مورد تحلیل بوده که تحت تأثیرمتغیرهای متعدد، معنا یافته و بسیاری از نهادهای اقتصادی و فرهنگی مکلف هستند با بهره‌مندی دانش افراد متخصص و کارشناس، ابعاد رسانه‌ای مرتبط با این موضوع مهم را به دور از هرگونه تعصب و با در نظر گرفتن نیازهای موجود مورد واکاوی قرار دهند.