گروه مد و لباس هنرآنلاین: نرجس‌خاتون فیروزی از چهره‌های پیشکسوت عرصه دوخت‌های سنتی در ایران متولد 1334 در شهرستان فسا استان فارس است. او درباره فعالیت‌های خود به خبرنگار هنرآنلاین گفت: از 50 سال پیش که شروع به کسب مهارت در زمینه طراحی و دوخت‌های سنتی کردم، تحقیق و پژوهش را نیز در دستور کار قرار دادم و امروز دارای دیواری از 200 تابلو دارم که هر کدام یکی از سوزن‌دوزی‌های ایرانی را نشان می‌دهد و در میان دوستان و شاگردانم به دیوار دایره‌المعارف سوزن‌دوزی ایران معروف است.

فیروزی با اشاره به اینکه در حال حاضر اساتید بسیار خوبی در سراسر ایران مشغول تدریس انواع دوخت‌های سنتی هستند، اظهار داشت: به لطف این افراد، بسیاری از گونه‌های منسوخ‌شده سوزن‌دوزی در نواحی مختلف کشور مجدد احیاشده‌اند و امروز بالغ‌بر 180 رشته در این زمینه با قدرت به حیات خود ادامه می‌دهد.

این هنرمند در ادامه به رفت‌وبرگشت‌های گونه‌های متعدد هنری میان مرزهای ایران و دیگر کشورها اشاره و تصریح کرد: شاید یکی از نکات بسیار مهم در این حوزه، لزوم ثبت تاریخچه و شناسنامه هر یک از انواع سوزن‌دوزی است که بعضاً مشاهده‌شده به دلیل بی‌دقتی در این زمینه، دیگر کشورها این میراث کهن منتسب به ایران‌زمین طی تاریخ را به نام خود مصادره کرده‌اند که درنتیجه هرقدر با تکیه‌بر درایت و پژوهش در مکتوب ساختن مشخصات دقیق دوخت‌های سنتی بکوشیم، بازهم کم است.

او بیان کرد: نکته مهم دیگر آنکه ما امروز به‌طورجدی نیازمند سرمایه‌گذاری در زمینه تولید مواد اولیه همچون پشم و ابریشم به‌منظور تداوم روند حرکتی هنرمندان به‌صورت حرفه‌ای در زمینه سوزن‌دوزی‌های ایرانی هستیم که در این مورد خاص باید بر لزوم ورود نگاه دلسوزانه مسئولان امر تأکید کنم چراکه یکی از مؤلفه‌های اصالت در اثر، به‌کارگیری مواد اولیه اصل در روند تولید آن محصول هنری است.

فیروزی گفت: هنرمندان به لطف هنری که دارند از هیچ تلاشی برای حفظ میراث فرهنگی و هنری ایران‌زمین دریغ نمی‌کنند اما نگاه حمایتی مسئولان بخش‌های دولتی به این جریان‌ها می‌تواند هم اسباب دلگرمی را فراهم آورد و هم با توجه به بنیه‌های اقتصادی موجود در راستای ایجاد تشکل‌ها و گردهمایی‌ها، فرصت هم‌افزایی هنرمندان و توسعه همکاری‌ها را فراهم آورند.