گروه مد و لباس هنرآنلاین: کتاب «مد و فلسفه؛ اندیشیدن با سبک» به‌تازگی از سوی انتشارات نگارستان اندیشه وارد بازار کتاب شده است. این کتاب سومین اثر از مجموعه کتاب‌های فلسفه برای همه است که پس از دو سال بیرون آمد و مجوز نشر گرفت. «مد و فلسفه؛ اندیشیدن با سبک» نوشته جسیکا وولفندیل با ترجمه ریحانه صارمی تلاش دارد در قالب مقالاتی ابعاد گوناگون فلسفی و اجتماعی مد را به زبانی ساده بررسی کند.

این اثر با بحث‌ درباره ماهیت مد و چگونگی «مد شدن» چیزها آغاز می‌شود و در خلال بحث‌های گوناگونی مرز میان مد و مفاهیم مرتبطی چون سبک، طراحی و زیبایی را مشخص می‌کند. در ادامه به وجوه اجتماعی مد و کارکردی که مد در جامعه امروز ایفا می‌کند، می‌پردازد و در انتها مباحثی درباره امکان آزادی‌بخشی و همچنین اخلاقی بودن مد مطرح می‌کند. در کتاب تلاش شده با استفاده از مثال‌های روزمره و ملموس بحث‌ها «برای همه» قابل‌استفاده باشد.

کتاب در ۴ بخش و ۱۳ مقاله تدوین‌شده که عناوین بخش‌های اصلی عبارت است از «مدگرا بودن و باحال بودن»، «مد، سبک و طراحی»، «مد، هویت و آزادی» و «آیا می‌توانیم هم اخلاقی باشیم هم مدگرا؟». این اثر مانند سایر آثار مجموعه به قلم جمعی از فیلسوفان غربی نوشته ‌شده و جسیکا وولفندیل و جنت کنت ویراستاران آن هستند.

در بخش‌هایی از کتاب آمده است: «در دنیای معاصر، هویت، ابزاری آشکارتر برای خود برگزیده است. پوشاک، اکثر فرقه‌ها، دسته‌ها، جنبش‌های اجتماعی و حرکت‌های مذهبی نمادی قابل پوشش با خود حمل می‌کنند و حتی لباس‌های آزاد هیپی‌های صلح‌طلب، لباس‌های شرقی سنت‌گرایان و جلیقه‌های زرد معترضان فرانسوی، همگی بار نمادین گرایش‌هایشان را بر دوش می‌کشند. لباس‌ها، نماینده افکار افراد نیز گشته‌اند و می‌توان انتظار داشت که تعاملات در سطح لباس‌ها شکل بگیرد. در اینجاست که پرداخت نظری و فلسفی به زندگی روزمره و به‌ویژه مسئله مد حائز اهمیت می‌شود.»

متن پشت جلد کتاب به شرح زیر است:

«تفکر درباره مد، مسائل فلسفی مهم و جذابی را در پی دارد؛ مباحثی که بسیاری از آن‌ها شناخته و واکاوی نشده‌اند. در این تفکر ما با مسائلی مثل هنر و زیبایی‌شناسی، اخلاق، هویت فردی و اجتماعی، آزادی و ظلم، رابطه بین بدن، لباس، تکنولوژی و مانند این‌ها روبرو می‌شویم. نادیده گرفتن این تفکر یعنی از دست رفتن خیل گسترده‌ای از مسائل غنی و جذابی که از دل علاقه‌مندی ما به پوشاک، آزادگی و سبک برخاسته‌اند. مد برای مردم مهم است و بنابراین باید در فلسفه هم جدی گرفته شود.»