گروه مد و لباس هنرآنلاین: لطیفه کریم‌زاده، از هنرمندان عرصه طراحی و دوخت بیش از سه دهه در این زمینه فعالیت می‌کند و در شبکه‌های 5 و 7 تلویزیون به‌عنوان مربی برنامه‌های آموزشی حضور دارد.

کریم‌زاده درباره شرایط حاکم بر عرصه طراحی و دوخت به خبرنگار هنرآنلاین گفت: من در سال‌های متمادی، تدریس تمام رشته‌های مرتبط با این حوزه را تجربه کرده‌ام اما نکته حائز اهمیت در این باب آن است که طی سال‌های اخیر بسیاری از افراد به جریان طراحی مد و لباس علاقه‌مند شده‌اند که بیشتر جنبه‌های هنری دارد اما در بررسی بازار ممکن است متوجه شویم که آن‌گونه که بایدوشاید نتیجه کار طراحان در محصولات پشت ویترین‌ها دیده نمی‌شود.

او با اشاره به اینکه طراح لباسی که به فن خیاطی مسلط نباشد به‌سختی می‌تواند اثری کاربردی را خلق کند، اذعان داشت: توصیه من برای افزایش بهره‌مندی از هنر طراحان لباس در بازار این است که طراحان با نکات مرتبط با دوخت از الگوسازی گرفته تا نحوه استفاده از ابزار آشنا باشد و درنتیجه طرحی را خلق کند که خیاط بتواند به نحوی شایسته از آن بهره گیرد.

این هنرمند پیشکسوت عرصه طراحی و دوخت بر اهمیت دارا بودن توانایی طراحی و ساخت مولاژ اشاره کرد و گفت: اگر طراحان به این هنر و فن هم مسلط باشند، بیشتر به نکاتی همچون جنس و طرح پارچه و محل‌های برش و دوخت دقت می‌کنند و درنتیجه حین طراحی کاستی‌های کار خود را رفع خواهند کرد.

کریم زاده در ادامه به انحصاری بودن برخی رشته‌های آموزشی در زمینه طراحی و دوخت اشاره و تصریح کرد: یکی دیگر از موضوعات مهم در حیطه کار ما آن است که به‌طور مثال بخش آموزشی دولتی نمی‌تواند به جریان طراحی و دوخت لباس عروس ورود کند درنتیجه این بخش، یکی از حوزه‌های مغفول مانده در آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای و دانشگاه‌ها است که البته به لطف آموزشگاه‌های خصوصی این رشته همچنان رونق خود را حفظ کرده اما برای افرادی که به‌صورت آکادمیک این عرصه را دنبال می‌کنند، امکان کسب آموزش طراحی و دوخت لباس عروس وجود ندارد.  

او در خاتمه بر لزوم در دسترس بودن ابزار کار طراحی و دوخت برای جامعه طراح و خیاط تأکید کرد و گفت: بازار ایران در زمینه تجهیزات طراحی و دوخت مجهز است اما بسیاری از این ابزار با قیمت بسیار بالا عرضه می‌شوند و با توجه به نیاز هنرجویان به بخشی از این تجهیزات لازم است نظارت بیشتری بر کیفیت و قیمت آن‌ها در بازار وجود داشته باشد. با این همه توصیه می‌شود که آموزشگاه‌ها در حد امکان به ابزار مورد نیاز کار هنرجو مجهز باشند تا در حین آموزش، هزینه زیادی به هنرجویان تحمیل نشود.