به گزارش هنرآنلاین، در معرفی رویکردهای برگزاری نشست مالکیت فکری با محوریت مد و مشاغل خلاق این‌گونه آمده است: «در اقتصاد بین‌المللی، بخش قابل‌ملاحظه‌ای از درآمد شرکت‌ها وابسته به ثبت و حفاظت از مالکیت فکری است. در نشست مالکیت فکری با محوریت مد و مشاغل خلاق سعی بر آن است که به اهمیت و جایگاه مالکیت معنوی پرداخته شود.»

این نشست ۱۱ مرداد برگزار می‌شود. یوسف قاسمی مشاور حقوقی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و رئیس هیئت‌مدیره داد فلامینگو و امضانو، ساناز جوادی مشاور اداره مالکیت فکری اتحادیه اروپا و مشاور آژانس‌های تخصصی سازمان ملل و میترا امین لو دبیر انجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایران در این نشست به ایراد سخنرانی می‌پردازند.

مالکیت فکری به حقوقی گفته می‌شود که به صاحبان آن حق بهره‌وری از فعالیت‌های فکری و ابتکاری انسان را می‌دهد و ارزش اقتصادی و قابلیت دادوستد دارد اما موضوع آن شیء معین مادی نیست. حقوق پدیدآورندگان آثار ادبی یا هنری یا مالکیت ادبی و هنری معروف به حق مؤلف یا حق تکثیر، حق اختراع، حقوق بر مشتری مانند سرقفلی حق تاجران و صنعتگران نسبت به نام، علائم تجارتی و صنعتی و اسرار تجاری معروف به مالکیت تجارتی و صنعتی از انواع مالکیت‌های فکری است.

تفاوت این نوع مالکیت با مالکیت کلاسیک در آن است که موضوع آن یک اثر فکری و تراوش‌های ذهنی انسان است و نه یک پدیده معین مادی. مالکیت فکری ماهیتی مرکب از حقوق مالی و حقوق غیرمالی و مربوط به شخصیت انسان دارد. بنا بر منابع و مراجع مالکیت فکری، مانند سازمان جهانی مالکیت فکری، دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا و متن معاهدات و کنوانسیون‌های بین‌المللی، حقوق مالکیت فکری را می‌توان در چند دسته متمایز جای داد که هر یک از این طبقات، به نوع خاصی از دارایی‌های فکری اشاره داشته و از ویژگی‌های منحصربه‌فردی برخوردار است.