گروه مد و لباس هنرآنلاین: آیین اختتامیه یازدهمین جشنواره مد و لباس فجر، عصر روز جمعه ۲۴ تیرماه با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجید زین‌العابدین مشاور وزیر فرهنگ و مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی، سیدمجید امامی رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، جمعی از مسئولان بخش‌های مختلف کارگروه، دبیر و هیئت داوران این دوره و جمعی از فعالان عرصه مد و لباس در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم بر لزوم محترم شمردن تنوع‌ اجتماعی در حوزه مد و لباس تأکید و تصریح کرد: نگاه ما در موضوع مد و لباس به عنوان یکی از سرفصل‌های مهم کاری در حوزه فرهنگ عمومی است و در این راستا به تمام تنوع‌های اجتماعی احترام می‌گذاریم، به‌دنبال تحمیل نوع خاصی از لباس و پوشش نیستیم و تمام تفاوت‌ها را به رسمیت می‌شناسیم.

اسماعیلی در ادامه افزود: عرصه مد و لباس، یکی از سرفصل‌های مهم کاری در حوزه فرهنگ‌عمومی‌ بوده آن هم در حالی که  تاریخ فرهنگ و هنر ایران در این حوزه بسیار تابناک است و ویژگی‌های تمدنی ایران حکایت از تنوع در پوشش مردمان این سرزمین دارد که اکنون به یک هویت بزرگ و واحد در قامت تمدن باشکوه ایرانی اسلامی با شاخصه همراهی پوشش و هنر همراه شده است.

او با تأکید بر اینکه  پوشش همواره جزء هویت تاریخی مردم سرزمین ما است، اذعان داشت: در تمام آثار تاریخی ایران که در موزه‌ها و ابنیه‌های تاریخی قابل مشاهده است، قبل از ورود اسلام به ایران نیز، گوهر عفاف و پوشش می‌درخشد و در این بین پوشش بخشی از هویت تاریخی ماست که همواره به آن افتخار می‌کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین به جریان هجمه فرهنگی به جهان اسلام اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین سرفصل‌ها، تلاش برای هویت‌زدایی از این نقطه تاریخی و ایران اسلامی است، آنها به دنبال هویت زدایی هستند که این هویت‌زدایی با مقاومت فرهنگی در این منطقه و کشورمان روبه‌رو می‌شود.

او بیان کرد: برخی در تلاش‌اند تا نشان دهند تقابلی میان عفاف، پوشش، موفقیت و فعالیت در جامعه برای زنان وجود دارد. آن‌ها در تلاش‌اند تا با دوگانه‌سازی برای زنان و دختران ایرانی نشان دهند که اگر پوشش دارند، به‌معنی حضور نداشتن آن‌ها در مناسبات اجتماعی و دینی است حال آنکه زنان ایرانی در تمام عرصه‌ها درخشیدند و ما این مسیر را با قدرت ادامه خواهیم داد.

اسماعیلی به تلاش‌های به انجام رسیده در سایر ادوار برگزاری جشنواره مد و لباس فجر اشاره کرد و گفت: در این دوره تلاش می‌شود با کمک صندوق کارآفرینی امید و تسهیلات و وام‌های ارزان‌قیمت چهاردرصدی، ایده‌ها در دسترس عموم قرار گیرد.

او با تأکید بر اینکه ایده‌ها و کارهای خلاقانه نباید در حد جشنواره باقی بماند، اظهار داشت: اینها باید به زندگی اجتماعی سوق پیدا کند، به تولیدات انبوه تبدیل شده و به مغازه‌ها و بازارها راه یابند که در این بین این مسئله اثبات شده که هرگاه حاکمیت در امر نظارت و تسهیل در امور به نحو شایسته عمل کرده، مردم استقبال کرده‌اند.

اسماعیلی افزود: از این پس قصد داریم در کارگروه ساماندهی مد و لباس و حوزه فعالیت مدیران فرهنگ و ارشاد استان‌ها، با دقت به دنبال نمونه سازی آثار برتر حوزه فاخر مد و لباس باشیم که البته نباید در این جریان با تمرکز بر تهران حرکت کنیم زیرا ایران با تنوع قومی و زبانی، رنگین کمان زیبایی است که همه فعالانش زیر چتر نظام جمهوری اسلامی گرد هم آمده‌اند و مأموریت اصلی مدیران ما ادامه این مسیر و تحقق عدالت فرهنگی است.

در ادامه این مراسم، برگزیدگان بخش‌های مختلف معرفی شدند و مورد تقدیر قرار گرفتند.

یازدهمین جشنواره مد و لباس فجر ۱۸ تا ۲۴ تیر در برج میلاد تهران برگزار شد. گزارش تصویری آئین اختتامیه این رویداد را در ادامه ببینید: