گروه مد و لباس هنرآنلاین: آئین افتتاحیه یازدهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر، شنبه ۱۸ تیرماه با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجید امامی رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و جمعی از مدیران و مسئولان بخش‌های مختلف جشنواره و فعالان عرصه مد و لباس برگزار شد.

این مراسم با بازدید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و هیئت همراه از بخش‌های مختلف جشنواره همراه شد و رونمایی از سامانه شیما (شناسه یکپارچه مد و لباس ایران) ازجمله بخش‌های روز نخست جشنواره بود.

اسماعیلی طی سخنانی، ضمن گرامیداشت اعیاد سعید قربان و غدیر، بر لزوم توجه دولت مردمی به مقوله عفاف و حجاب تأکید کرد و گفت: این جریان باید بر اساس توجه به هویت اسلامی و ایرانی باشد و نظر به تاریخ تمدن 7هزارساله کشورمان، چنین رویدادهایی می‌تواند صنعت پوشاک را به فرهنگ پوشش مردمان سرزمینمان پیوند دهد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه  مسئله عفاف و حجاب را در مسیر روشنی پیش می‌بریم و اجازه دوقطبی‌سازی در این حوزه را به بدخواهان را نمی‌دهیم، اذعان داشت: بانوان ایرانی، علاقه‌مند به فرهنگ ایرانی و اسلامی هستند و این در حالی است که ایران دارای تاریخی پرافتخار بوده و هنرمندان کشور در حوزه پوشاک، فرایندی تکاملی در تمام بخش‌های فرهنگی و هنری مرتبط را پیش گرفته‌اند.

او به جریان حاکم بر فرهنگ پوششی اقوام ایرانی اشاره کرد و گفت: تمام تلاش خود را در نمایش هر چه‌بهتر ظرفیت‌های فرهنگی و هنری ایران در قالب پوشش به کار می‌بندیم حال‌آنکه دولت و به‌ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه تولید پوشاک در سراسر کشور تسهیل‌گری می‌کند، فضاهای نمایشگاهی را افزایش می‌دهد و بنا داریم فضای لازم به‌منظور فروش تولیدات در زمینه پوشاک را فراهم آوریم.

اسماعیلی در ادامه با اشاره برپایی موفق نمایشگاه عفاف و حجاب در حاشیه نمایشگاه قرآن کریم افزود: این نمایشگاه حاصل تلاش شبانه‌روزی کارگروه ساماندهی مد و لباس است که با همکاری هنرمندان و طراحان مد و لباس، خدمت مانایی را به فرهنگ و هنر ایران عرضه می‌کند و در گزارشی که به رئیس‌جمهوری درباره برپایی این نمایشگاه و جشنواره فجر ارائه دادم، ایشان بر لزوم اتخاذ رویکرد ایجابی در حوزه پوشاک ایرانی تأکید داشته و عنوان کردند دولت همه سلایق را تحت پوشش خود قرار داده و در خدمت فرهنگ و هنر است.

 یازدهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر از 18 تا 24 تیرماه در محل برج میلاد تهران برپا است.