گروه مد و لباس هنرآنلاین: مجید افتخاری مدرس دانشگاه، تولیدکننده پوشاک، عضو کمیته برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی پوشاک ایران و عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران درباره افزایش قیمت‌ها در ماه‌های اخیر و تأثیر آن بر بازار پوشاک به خبرنگار هنرآنلاین گفت: پس از پیک انتهایی کرونا در اواخر اسفندماه سال گذشته و به‌محض آنکه شرایط زندگی در حال بازگشتن به وضعیت عادی و متعادل بود، یکباره مردم با شوک گرانی قیمت‌ها مواجه شدند که ابلاغ آن در سطح وسیع، شوک شدیدتر را به واحدهای تولیدی وارد کرد.

او افزود: این شرایط بازار نامناسبی را در حوزه پوشاک به وجود آورد چرا که با افزایش قیمت‌ها، رفتار مصرف‌کنندگان دچار تغییر شد و پوشاک که از اقلام مرتبط با سبد واقعی و مطلوب خرید مردم است، جای خود را در این سبد از دست داد و تنها در صورت نیاز مبرم مردم را به سمت خود کشاند.

افتخاری با اشاره به اینکه امروز اولویت مردم دو موضوع خوراک و مسکن است، اظهار داشت: واکنش مردم در برابر گرانی‌های اخیر این بوده که کالاهای ضروری را در اولویت خرید قرار دهند و در نتیجه فروشندگان پوشاک نباید چندان از کاهش میزان خرید مردم متعجب باشند.

این فعال حوزه پوشاک در ادامه به ایجاد اختلال در روند تولید پوشاک از اوایل خردادماه امسال اشاره و تصریح کرد: تولیدکنندگان در شرایط فعلی نمی‌توانند قیمت‌های خود را افزایش دهند و در نتیجه قیمت پوشاک در بازار مطابق با تورم موجود پیش نرفته است. با این‌ حال باید دقت داشت که فرایند تولید پوشاک دچار گرانی‌های اخیر شده و احتمالاً قیمت‌های واقعی و جدید از اوایل زمستان روی پوشاک درج خواهد شد.

افتخاری گفت: مردم همچنان قیمت‌های قبلی برخی اقلام پوشیدنی را هضم نکرده‌اند و با توجه به کاهش تقاضا در ماه‌های اخیر، تولیدکنندگان تولید را کاهش داده‌اند تا از به تعادل رسیدن بازار مطمئن شوند و در ادامه با توجه به پیش‌بینی رفتار مردم و دولت، بهترین روند ممکن را در پیش بگیرند.

او با تأکید بر اینکه افزایش قیمت به پارامترهای مختلف بستگی دارد، اذعان داشت: افزایش حقوق کارکنان، افزایش مالیات و نحوه محاسبات گمرکی، افزایش قیمت جهانی مواد اولیه در تولید پوشاک، افزایش هزینه اجاره‌بها و هزینه‌های جاری تولیدی‌ها و فروشگاه‌ها از جمله مواردی است که افزایش قیمت نهایی محصول را توجیه می‌کند و واقعیت این است که در شرایط فعلی تمام این موارد برای فعالان حوزه پوشاک به وجود آمده است.

این مدرس دانشگاه، افزایش تعرفه‌ها به‌صورت درصدی مشخص را یکی از ارکان مهم اقتصادی در جوامع پیشرفته برشمرد و گفت: ساختار توسعه و تولید در شرایطی که یکباره مردم و تولیدکنندگان با افزایش قیمت فاحش مواجه می‌شوند اختلال به وجود می‌آورد در حالی‌ که با ایجاد زمینه و آگاه ساختن مردم از برنامه‌های اقتصادی در آینده می‌توان از پیامدهای منفی چنین اقدام‌هایی جلوگیری کرد.