گروه مد و لباس هنرآنلاین: چاپ از صنایعی است که زمینه‌ساز وقوع بسیاری از تحولات در جهان شده و در حال حاضر نیز بخش عظیمی از درآمدهای کشورهای مختلف جهان را به خود اختصاص داده است.

با گذر از تاریخچه چاپ روی پارچه درمی‌یابیم چاپ بلوکی برای بازار لباس از زمان مصریان باستان در گردش بود. هند و چین نیز هر دو دارای تاریخ غنی در چاپ پارچه برای پوشیدن به‌عنوان لباس هستند. در پرو، قبل از استقرار اسپانیایی‌ها در قرن شانزدهم، جامعه اینکان روش چاپی بسیار پیشرفته‌ای داشت و در قرن هفدهم، با وجود جامعه‌ای در اروپا که روندهای مد را اداره می‌کند، محبوبیت کالیکوهای چاپ‌شده با دست و بلاک از هند به‌سرعت افزایش یافت.

اواسط قرن هجدهم شاهد آغاز انقلاب صنعتی و معرفی فن‌آوری‌های جدید بود. چاپ بلوک با چاپ غلتکی مکانیزه جایگزین شد و پارچه‌های تولید انبوه نیز آغاز شد.

چاپ دیجیتال منسوجات در اواخر دهه ۱۹۸۰ اساساً طراحی و تولید پارچه را برای صنعت مد تغییر داد. همچنین چاپ تصعید رنگ این تأثیر را در دهه ۱۹۹۰ بیشتر کرد و امکانات خلاقانه ، زیبایی‌شناسی و تکثیر عکاسی به‌طور قابل‌توجهی انتخاب طراح را برای پارچه‌های چاپی مد باکیفیت افزایش داده است. 

به هر تقدیر، چاپ پارچه به‌صورت چاپ دیجیتال برای دیزاین داخلی یا برای تنوع بخشیدن به لباس‌های ما سبب شده است به این حرفه بسیار بیشتر از گذشته توجه شود. در ابتدایی‌ترین نوع چاپ شاید به قلمکاری روی پارچه‌های چینی بتوان اشاره کرد که عموماً به‌منظور دکوراسیون داخلی مورداستفاده قرار می‌گرفت.

چاپ پارچه به‌صورت چاپ دیجیتال عموماً به دو دسته سنتی و مدرن تقسیم می‌شود. در روش سنتی تمام فرآیند رنگرزی به‌صورت دستی صورت می‌گرفت. امروزه شاهد چاپ بر روی پارچه به‌صورت مدرن و تمام اتوماتیکی هستیم که وابستگی قابل‌توجهی به روند توسعه نرم‌افزارهای رایانه‌ای دارند.

به هر روی هر چند صنعت چاپ روی پارچه قدمتی طولانی دارد و ایران، مصر، چین و هند از پیشروان این صنعت هستند اما توسعه این عرصه به لطف فناوری و دانش کشورهایی همچون آمریکا، آلمان، ژاپن، ایتالیا، انگلستان به دستاوردهای مهمی نائل‌آمده است.

بر اساس گزارش منتشر شده در سایت نساجی امروز، به‌تازگی دپارتمان راهکارهای دیجیتال کمپانی Brother Technologies  نرم‌افزار جدیدی را با نام Brother Myze برای استفاده در بخش چاپ بر روی پوشاک عرضه کرده است.

این بسته نرم‌افزاری تمامی نیازهای موجود در بخش چاپ دیجیتال را پوشش می‌دهد. نرم‌افزار جدید شامل بخش Myze Creator بوده که پاسخگوی نیازهای موجود در کل فرایند چاپ دیجیتال از ابتدا تا انتها است.

علاوه بر آن نرم‌افزار جدید بدون نیاز به وجود نرم‌افزار دیگر تمامی خواسته‌های مصرف‌کننده در مورد طراحی را برطرف می‌کند. با استفاده از یک ایستگاه لمسی قابل تنظیم طرح‌های مختلف در چاپخانه ایجاد می‌شوند.

فولکر استچاتزکی مدیر بازاریابی کمپانی می‌گوید: «اهمیت دیجیتالیزاسیون و اتوماسیون در بخش چاپ مستقیم بر روی لباس روز به روز بیشتر می‌شود. پس از مشاوره با تعدادی از تولیدکنندگان نساجی و مصرف‌کنندگان به این نتیجه رسیدیم که در این صنعت به راهکاری نیاز است که تمامی نیازهای موجود در طول فرایند را از ابتدا تا انتها پوشش دهد. به همین دلیل دپارتمان راهکارهای دیجیتال کمپانی تمامی تمرکز خود را بر روی این موضوع گذاشت.»

کل فرایند توسعه فناوری جدید دو سال به طول انجامید تا اطمینان حاصل شود که کاملاً همسو با نیازهای بازار است. فولکر می‌گوید: «کل این مجموعه و هرکدام از عناصر آن به‌تنهایی از نقطه آغازین خود طراحی‌شده‌اند تا بتوانند فرایندها را ساده کنند و امکان بهره‌برداری حداکثر کارکنان از چاپگرهای GTX (چاپ مستقیم بر روی لباس) خود را فراهم کنند.»

تمرکز اصلی کمپانی بر روی کارکرد و سهولت کاربری روش جدید بوده است. ساده‌سازی فرایندهای تولید و افزایش بهره‌وری از تأثیرات موردنظر راهکار جدید است. کمپانی پیش‌بینی می‌کند فناوری جدید به ساده و مؤثر کردن فرایندها کمک می‌کند که با استفاده از ماژول‌های نرم‌افزاری مخصوص می‌توان زمان توقف دستگاه را به حداقل و یا حتی صفر رساند.