گروه مد و لباس هنرآنلاین: یکی از موضوعات بسیار مهم و اولویت‌دار در انجمن هنرمندان خودآموخته ایران از بدو تأسیس به طراحان و سازندگان عروسک‌هایی برمی‌گردد که هرکدام از شکل و فرم گرفته تا سایر تزئینات و ملحقات، نماینده بخش اعظمی از خرده‌فرهنگ‌های ایرانی هستند و با مطالعه تاریخ هر یک از اقوام به‌خوبی درخواهیم یافت که هرکدام از عروسک‌های بومی، نه‌تنها تاریخ که فرهنگ ملی پوشش را راه می‌برند.

درحالی‌که در دنیای دیجیتالی امروز عروسک‌ها دیگر جایگاه قبلی خود را در بین مردم ندارند، اما عروسک‌های بومی ایران یادگاری از سنت و فرهنگ مناطق محلی به شمار می‌آیند حال‌آنکه عروسک‌های بومی ایران به ثبت ملی رسیده‌اند و بخشی از آثار فرهنگی و هنری کشور ما محسوب می‌شوند.

دوتوک عروسک روستای سربیشه خراسان، دهتولوک عروسک بومی هرمزگان و جزیره قشم، لیلی بازبازک عروسک بومی کهگیلویه و بویر احمد، بی‌بی کگ عروسک آیینی زرتشتیان،  قورچوق عروسک بومی ترکمن‌، لال بهیگ عروسک بومی عشایر لر، بوکه باران عروسک آیینی کردستان، مینا بازی عروسک نمایشی استان فارس، تکم عروسک آیینی استان اردبیل، عاروسو عروسک بومی استان کرمان، لوپک چمکی عروسک روستای تم گران کرمان، تادونه عروسک آیینی اقوام گالش مازندارن، عاروسک جلی و عروسک بومی ابرکوه یزد از جمله عروسک‌های بومی در کشورمان هستند.

این روزها در مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران، رویدادی با عنوان جشنواره هنرمندان خودآموخته ایران برپاست که ششمین دوره خود را پشت سر می‌گذارد. در این رویداد که از 27 خردادماه آغاز شده و تا سوم تیرماه ادامه دارد، مجموعه از آثار هنرمندان خودآموخته در رشته‌های مختلف ازجمله عروسک، آثار حجمی و نقاشی در معرض دید عموم قرار گرفته است.

این جشنواره با هدف شناسایی هنرمندان خودآموخته، کشف خلاقیت در افراد و حفظ و نگهداری آن برای آیندگان از سوی انجمن هنرمندان خودآموخته ایران با حمایت و همکاری مجموعه فرهنگی تاریخی برگزار شده است. 

خودآموختگان، هنرمندان خودجوش و خودانگیخته‌ای هستند که آموزش‌های مرسوم هنری را ندیده، از قراردادها و سنت‌های هنری پیروی نمی‌کنند، تکنیک‌ها و سبک‌های هنری را نمی‌شناسند، سرمشق و الگویی بیرون از خود ندارند و حتی هنرشان را همچون زندگی نزد خود آموخته‌اند.